Odbuzeni serioveho motoru

Jakub Václavík jakub.vaclavik@matl-bula.cz
Úterý Červen 2 19:09:57 CEST 2009


Dobry den Vláďa,

ale ano, ameme, dokonce AC pohony, hybridni pohony, hydrostaticke
pohony a jine. Ale stale jezdi plno "zasluzilych veteranu" ktere
chteji majitele udrzovat pri zivote :-)

Tuesday, June 2, 2009, 6:33:05 PM, you wrote:

VA> to na těch vozíkách ještě nemáte pulzní regulaci? Tady v ŽOSce jim to ještě
VA> za totáče dobastlilo jejich oddělení technického rozvoje (dělali to s 
VA> tyristory, FETy by byly elegantnější) a jezdí s tím dodnes.
VA> Anděl

VA> ----- Original Message ----- 
VA> From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
VA> To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
VA> Sent: Tuesday, June 02, 2009 5:23 PM
VA> Subject: RE: Odbuzeni serioveho motoru


VA> Abych se přiznal, tuto problematiku jsem kdysi taky prostudoval ale zvykl
VA> jsem si na rapidně zjednodušující výklad, který předávám technikům. Vzato
VA> úplně pragmaticky, technik potřebuje vědět, že tam jsou dva stykače a dva
VA> "šunty" a od určité rychlosti by měl cvaknout jeden a pak druhý. Vše ostatní
VA> mu sice jeden den řeknu ale druhý den (čest výjimkám) už to neví. No a tak
VA> se to podepsalo i na mně. Děkuji za připomenutí, hlavně funkci kompenzačního
VA> vinutí na statoru mi nebyl schopen vysvětlit ani výrobce (vozíku, nikoliv
VA> motoru).


VA> L. Kručinský

VA> -----Original Message-----
VA> From: hw-list-bounces@list.hw.cz
VA> [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On 
VA> Behalf Of Vláďa Anděl
VA> Sent: Tuesday, June 02, 2009 5:04 PM
VA> To: HW-news
VA> Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru

VA> Takovéhle vysvětlení jsem ještě neviděl - no je pravda že nemusím vědět
VA> všechno, na elektrotechnologii jsme měli silnoproudá zařízení snad jen jeden
VA> semestr :-) Takže vezmeme nejjednodušší případ, cize buzený motor.
VA> Platí základní vztah, že otáčky jsou při konstantním buzení úměrné napětí
VA> kotvy. Při chodu cize buzeného stroje naprázdno si kotva vytváří protinapětí
VA> shodné s napětím zdroje - proud tam (v ideálním případě) neteče. Indukované
VA> protinapětí je dané součinem budícího mg. toku a počtu a ploše závitů 
VA> (jakási konstanta pro daný motor). Kroutící moment je při konstantním buzení
VA> úměrný proudu kotvy. Při zatížení by měly otáčky klesnout (a u malých motorů
VA> klesnou) protože indukované napětí je menší o úbytek na odporu kotvy. Ve
VA> skutečnosti při zatížení otáčky trochu stoupnou, protože kotva deformuje mg.
VA> pole statoru. Má to vliv i na komutaci, proto se zavádí kompenzace reakce
VA> kotvy.
VA> Když to propojíme do série, zastavený motor má téměř nulový odpor. Proto se
VA> lokomotivy rozjíždějí přes odpor, nikdy né napřímo. Při malých otáčkách se
VA> stator může přesytit (tedy sycení dál nestoupá) a protinapětí je úměrné
VA> otáčkám. Až protinapětí stoupne tak, že proud klesá pod mez nasycení, klesá
VA> tím i buzení a tím i kroutící moment. Závislost momentu na otáčkách je
VA> hyperbolická (nulový moment při nekonečných otáčkách). Přidává se tomu
VA> snižováním sériového odporu. Když to nestačí, přepojí se motory. Je jich tam
VA> víc, při rozjezdu jsou všechny do série a přepojí se paralelně. Když už není
VA> žádný odpor v sérii a je potřeba přidat otáčky, k buzení se připojují 
VA> shunty. Tím sice klesne kroutící moment při daném proudu, ale klesne 
VA> protinapětí a tím se zvedne proud kotvy.
VA> Takže asi tak...
VA> Anděl


VA> ----- Original Message -----
VA> From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>
VA> To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
VA> Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:37 PM
VA> Subject: RE: Odbuzeni serioveho motoru


VA> U sériových motorů od určitých otáček již nepomůže zvyšování proudu
VA> (příkonu) protože se zvyšováním proudu se zvyšuje intenzita magnetického
VA> pole statoru a ta způsobí to že kotva se i po přepnutí polarity komutátorem
VA> nestíhá odlepit od silného pole. Je nutné snížit intenzitu statorovéh pole,
VA> což se u sériových motorů řeší odvedením části proudu do tzv. bočníku neboli
VA> "šuntu" (shunt). Motor má pak sice menší točivý moment ale je schopen
VA> vyšších otáček. Odbuzení kotvy se nepoužívá (resp. nesetkal jsem se s ním),
VA> možná by pokles točivého momentu byl podstatně nižší. Jinak dosud používaná
VA> hantýrka řidičů trolejbusů: "Jel jsem na šunty když mi tam to prase
VA> vlítlo..." Zařazení bočníku má totiž smysl až od určitých otáček a zpravidla
VA> bývá provázeno nějakou indikací (nám se na starších vozíkách rozsvěcí
VA> zajíc).


VA> L. Kručinský

VA> -----Original Message-----
VA> From: hw-list-bounces@list.hw.cz
VA> [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
VA> Behalf Of Vláďa Anděl
VA> Sent: Tuesday, June 02, 2009 1:50 PM
VA> To: HW-news
VA> Subject: Re: Odbuzeni serioveho motoru

VA> Pokud máte napětí dané, těžko ho budete zvětšovat. Takže odpor paralelně k
VA> budícímu vinutí. Mají to takhle všechny DC lokomotivy, kde se ještě pro
VA> řízení motorů nepoužívaly polovodiče.

VA> Anděl

VA> ----- Original Message -----
VA> From: "Saša Svobodová" <sasa@zirafoviny.cz>
VA> To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
VA> Sent: Tuesday, June 02, 2009 1:28 PM
VA> Subject: Odbuzeni serioveho motoru


VA> Hezke odpoledne,

VA>     mam tu jeden takovy dotaz, ne zcela z oblasti HW, ale na druhou
VA> stranu seriovy motor je take HW :-)

VA>     Mejme seriovy stejnosmerny motor s konstantni zatezi. Po zapnuti se
VA> roztoci a drzi si otacky dane napetim, proudem a mechanickou zatezi.
VA> Kdyz chci otacky zvysit, tak lze bud zvysit napeti a nebo snizit budici
VA> proud. A mne by moc zajimalo, jestli se to dela na statoru a nebo na
VA> kotve. Nebo je to rovnocenne reseni?




-- 
Best regards,
 Jakub                            mailto:jakub.vaclavik@matl-bula.cz




Další informace o konferenci Hw-list