Re: OT - zase elektrocentrála :-)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Červenec 31 18:02:51 CEST 2009

Problémy okolo horkého pístu stirlinga se dají řešit jeho náhradou
kapalinou. Jen je trochu problém s tím, jaká kapalina by to měla být. Jako
nejlepší mi vyšla rtuť, protože jí lze rovnou využít v MHD generátoru. Jenže
s ní jsou komplikace plynoucí z jedovatosti a taky je drahá, takže jako
schůdnější se jevil roztavený cín, ale tam je zas složité roztápění
chladného stroje. Ale možná by se dal konvenčně využít nějaký vysokoteplotní
silikonový olej. Dál jsem se s tím nezabýval, skončil jsem na konstatování,
že pro 1 MW by to bylo hrozný monstrum:-)

Na desítky kW by to ale s tím olejem určitě šlo. Možná by šlo i upravit
nějakej hotovej kogenerační stirling z plynového kotle. Horká strana by
zůstala v původním provedení, jen by se změnila studená, na ještě
chladnější. Hlavní problém tentokrát bude, kde sehnat vyřazenej kogenerační
kotel:-)

Poměrně zajímavě vychází termoakustická koncepce, ale je to asi na delší
bádání.

Dále jsem uvažoval o pístovém parním stroji, několikanásobná expanze mě
ihned napadla, ale jeden strojař mi pořád tvrdil, že takhle to nejde:-) Ale
jeho zkušenosti s podobnými věcmi byly objektivně menší, než Vaše:-)

Asi před měsícem jsem se k úvahám na téma termosolární elektrárna vrátil a
uvažuji o spojení obou myšlenek: Několikanásobná expanze páry + náhrada
pístu čerpáním kapaliny.

Vaše poznámka o normě požadující topiče mi připomněla, že právě tenhle
požadavek byl jedním z důvodů vynálezu stirlingova stroje. Mimochodem, před
časem jsem nalezl na jednom výtahu nápis: "Výtah je z legislativních důvodů
uzavřen ..." :-)))

Otázka je, jestli i k té solární elektrárně bych musel mít topiče, když se
tam nic nepálí:-)

PH

From: "Filip Kotoucek" <filip.kotoucek@mpmedia.cz>
jenze takovy stirling je dost orisek
kdyz se proti tomu postavi parni stroj trosku slusne udelany s expansnim
rozvodem a trojim uzitim pary neni ta ucinnost tak spatna
viz napriklad Schmidtuv patent stroje na prehratou paru
je to v malych vykonech jedno z nejefektivnejsich vyuziti energie ze
spaleneho tuheho paliva
pricemz konstrukce parniho stroje neni az tak materialove a
technologicky narocna jako u stirlingova motoru

znacnou nevyhodu vsak vidim v potrebe kvalifikovaneho topice a dlouhe
doby roztapeni parniho kotle
bohuzel tato vec nelze automatizovat protoze to norma nepripousti