Kterou CPU platformu vybrat?

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pondělí Leden 26 21:07:52 CET 2009

> co se tyce '51, protoze me proste
> prestala zajimat. na trhu jsou - a tenkrat uz byly - modernejsi
> procesory s modernejsi architekturou,

VZDY BOLI. Drviva vacsina prekurzorov modernych procesorov v tom case uz existovala.

Jednoducho preto, lebo '51 nie je PROCESOR ale MIKROKONTROLER.

> je uplne uzasne ze pred rokem nekdo uvolnil zadarmo nejaky kompilator
> pro cip stary 300let :)

... (HI-TECH) lebo investovali do vyvoja noveho.
Ktovie preco, ak je to cip stary 300 rokov... (30, aby sme boli presni, oficialne to bude buduci rok, ale mam datasheet aj z roku 1979, este ako "preliminary" a "member of MCS-48 family", takze uz mozem zacat oslavovat... ;-) ).

> a jediny opravdu dobry duvod proc jsem u nich
> zustal tak dlouho bylo, ze se daly sehnat v gme.

Tak to nebol bohvieako dobry dovod.

Pred 10 rokmi sme z GME kupovali len kondiky a kable... A '51, samozrejme, pretoze vo vselijakych bastloch mali svoje miesto. Do tych miest, kde sme potrebovali pouzit procesory, sme kupovali procesory. GME ani vtedy nebol jediny dodavatel elektroniky...

> ICD bylo pro
> tyto procesory scifi.

To bolo v tom case scifi pre vsetky 8-bitove mikrokontrolery. To este len malo prist. A prislo to zhruba v tom istom case aj pre '51 ako pre ostatne. To bolo dane cenou tranzistora/plochy kremika.
Na druhej strane bolo pre ne hafo emulatorov. Neboli lacne, to je fakt, ale boli.

> no a pak jsem presel na jine , prevazne AVR (ten
> prvni co jsem pouzival byl S8515)

Haha, pozrite si ten pinout... ;-) Ale to asi viete.

> ale kdyz uz i konzervativni vyrobci kuchynskych spotrebicu jako
> whirlpool zacali do svych pecicich troub ladovat AVR misto do te doby
> pouzivane '51 (schvalne si nejakou otevrete), tak k tomu asi maji
> dobry duvod.

Samozrejme. Atmel s nimi uzavrel zmluvu na tie AVRka. Ta grupa v Atmeli co su zodpovedni za klasicke '51 je
banda #$^%^ov, co okrem ineho dokazuje, ze AT89S8253 (naslednik inak bez nahrady zruseneho prastareho AT89S8252 - to bol ten prvy SPI-ISP Atmeloid) sa im podarilo odladit az v revizii tusim K alebo tak nejak (spocitajte kolko pismeniek pred tym bolo), a tie chyby s ktorym to dovtedy asi rok veselo predavali boli aj riadne fatalne. Nehovoriac o tom, ze zo slubovanej rady 'LP zostali len trosky, ze RE2 ktory ma OCD nema skoro ziadnu podporu, a ze vo vseobecnosti podporu '51 robi atmel.no, teda norski stu... pardon, inzinieri.

Atmel sa proste rozhodol z '51 vyzmykat co sa da bez dalsej roboty, a zahodit.

Lenze jeden Atmel leto nerobi. A o tom to je.

> co mi
> vadi na '51 nejvic, ze je kazdy vyrobce si to dela po svem, nazve to
> MCS51 compatible, prida tam haldu dalsich veci ktere MCS51 chybi kvuli
> tomu ze ma zastaralou architekturu (budu-li konkretni, treba dallas
> ds80c320 [...]  tim v podstate dochazi k
> tomu, ze ackoliv se to tvari jako 'mcs51', pouzijete-li mcs51 od
> jineho vyrobce, nebude to fungovat. takze o cem to vlastne je?

Nie, to je uplne naopak to by ste vyzadovali kompatibilitu nahor, to nefunguje.

Ak vrazite do pomerne konzervativneho navrhu s 8051/52 (rozumej, intel 8051/52 a 100% kompatibilne) DS80C320, tak je sanca, ze bude bez akychkolvek dalsich uprav hardwaru ci firmwaru fungovat hned na prvy sup (a samozrejme zhruba 2-2.5-krat rychlejsie). Spytajte sa trebars v Elnecu. Naopak to samozrejme fungovat nefunguje, ak sa vyuziju extra features DS'320, tak tam cokolvek ine nepojde. Pojde tam vsak vsetko, co je explicitne DS'320 compatibilne, napr. DS'4x0. A to vsetko pin-to-pin.

Ak volate po dalsich standardoch, tak si pozrite napr. ten pamflet s 'RD2 co som spisal. Do akejkolvek aplikacie s intelovskou Fx alebo Rx mozete bez mihnutia oka vrazit ktorukolvek 'RD2, znova bez akychkolvek zmien, s vynimkou ze treba vopred spravne nastavit nejake fuses. Naopak to pochopitelne neplati.

Je vsak fakt, ze s tymi modernejsimi derivatmi sa niektori vyrobcovia vydali do kalnych vod nekompatibility - nie je to pinout, to u pidipuzdier s nekonecnou variabilitou poctu noh a rozteci dodrziavat nema vyznam (aj ked ak si pozriete niektore novsie LPC obvody u Winbond/Nuvotonu tak hned najdete nezaokrytu podobnost s NXP-ckovskymi LPC); ale najma o nekompatibilitu "tradicnych" periferii a ich SFR; cim sa obvykle vobec nic neziska. Ale ono ani to nie je ziadna tragedia, je to zvacsa zakryte hlavickovymi subormi.

> ve vetsine pripadu fungovat, protoze AVR core je narozdil od MCS51
> core konzistentni a nevyzaduje zadne invence v podobe dalsich
> instrukci ktere 'by se hodily'. (ted jsem si zadelal na flame)

To nestoji za flame. AVR ma presne take iste nuancy v tomto smere. Dufam ze nechcete odo mna ich vycet.

> ps: preveleuctive se omlouvam za przneni ceskeho jazyka

Ale naopak, pan kolega, ak som sa Vas tym dotkol, ospravedlnujem sa ja. Prosim verte mi, ze to nebolo myslene sarkasticky, ale uprimne.

----

Viete, tento postoj - a nielen Vas, ale aj mnozstva inych ktori od '51 "usli" - je podobny ako co sa stalo jednemu mojmu znamemu. Bol podnikatel, bol dost rozlietany, zo zahranicia poznal vyhodu mobilu. Uprostred 90tych rokov bol jediny mobilny operator - Eurotel. Rocny pausal bol okolo sto tisic (a tie peniaze vtedy znamenali nieco ine nez dnes), ten kufrikovy NMT stal tiez tak nejak. PRICHADZAJUCE hovory stali tusim 9.70 za minutu, odchadzajuce uz neviem. Zaujem o zlepsenie sluzieb - pokrytie, ceny, snaha prejst na GSM - maly, ciste monopolne spravanie. Hned ako sa objavil konkurent, Globtel, presiel k nim, a zaprisahal sa, ze Eurotel nikdy viac - a plati to dodnes, nech by za nim Eurotel (T-Mobile) prisiel s akokolvek vyhodnou ponukou.

A tie telefony, sluzby a siet s tym NMT tiez ma dnes uz len malo spolocne - snad len ten celularny (aby som aj ja sprznil trocha nas jazyk) princip.

wek