Kterou CPU platformu vybrat?

dejfson dejfson@gmail.com
Pondělí Leden 26 19:08:28 CET 2009

se sdcc jsem prisel do styku cca pred 8-9 lety, kdy jeste bylo v
plenkach (myslim). tou dobou jsem uz nejaky ten patek pracoval s '51 a
byl jsem v podstate v prechodu k jinym procesorum. uznavam ze od te
doby jsem ztratil hodne z prehledu co se tyce '51, protoze me proste
prestala zajimat. na trhu jsou - a tenkrat uz byly - modernejsi
procesory s modernejsi architekturou, lepe se to programovalo a
nepotrebovalo se krast vyvojova prostredi a kompilatory (tenkrat krome
sdcc nic jineho nebylo, sdcc padalo, chybne kompilovalo protoze bylo
'under heavy development' - ale aspon byl multiplatformni a zadarmiko.
je uplne uzasne ze pred rokem nekdo uvolnil zadarmo nejaky kompilator
pro cip stary 300let :) a jediny opravdu dobry duvod proc jsem u nich
zustal tak dlouho bylo, ze se daly sehnat v gme. dodnes si vzpominam
jak jsem citil mravenceni v zadech kdyz se _konecne_ objevila na
ceskem trhu dostupna '51 ktera mela ISP (tusim 2051). ICD bylo pro
tyto procesory scifi. no a pak jsem presel na jine , prevazne AVR (ten
prvni co jsem pouzival byl S8515), pozdeji ARM a od te doby jsem uz
nikdy nepocitil potrebu se k '51 vratit. Tim samozrejme nechci rici ze
'51 je staromodni - na otvirani dveri a blikani diod je dobra dost -
ale kdyz uz i konzervativni vyrobci kuchynskych spotrebicu jako
whirlpool zacali do svych pecicich troub ladovat AVR misto do te doby
pouzivane '51 (schvalne si nejakou otevrete), tak k tomu asi maji
dobry duvod. ovsem kazdemu vyhovuje jiny procesor. tady se vede debata
o moznostech jinych procesoru. ne o tom jake moznosti ma '51. co mi
vadi na '51 nejvic, ze je kazdy vyrobce si to dela po svem, nazve to
MCS51 compatible, prida tam haldu dalsich veci ktere MCS51 chybi kvuli
tomu ze ma zastaralou architekturu (budu-li konkretni, treba dallas
ds80c320 -> dual data pointer, var. length MOVX, zkraceni poctu
hodinovych cyklu na jeden machine cycle).  tim v podstate dochazi k
tomu, ze ackoliv se to tvari jako 'mcs51', pouzijete-li mcs51 od
jineho vyrobce, nebude to fungovat. takze o cem to vlastne je? rekl
bych ze oznaceni 'mcs51 instruction set compatible' by sedelo lip.
pouzijete-li AVR architekturu, muzete vymenit jakykoliv AVR za
jakykoliv jiny (pokud ma stejne periferie a stejnou architekturu -
samozrejme zamenovat 8bit za 16bitove nejde snad nikde) a program bude
ve vetsine pripadu fungovat, protoze AVR core je narozdil od MCS51
core konzistentni a nevyzaduje zadne invence v podobe dalsich
instrukci ktere 'by se hodily'. (ted jsem si zadelal na flame)

ps: preveleuctive se omlouvam za przneni ceskeho jazyka. ziji
nezanedbatelnou cast sveho zivota v cizine, kde se mluvi vselijak
jinak a cesky vzacne. tudiz mi obcas nejaky ten
anglofrankocechoslovakofonni vyraz utece. snad mi pan Wek promine. v
opacnem pripade jsem pripraven spachat nekdy v budoucnu altruistickou
sebevrazdu a poslat mu pozlacenou plaketu s omluvou.

d.