KV rádio rušeno kontrolerem, jak odrušit?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Neděle Leden 25 14:29:49 CET 2009

Dobrý den.

Jsem v RF žabař, tak prosím o radu. Hraju si s mrňavým krátkovlnným transceiverem
http://kd1jv.qrpradio.com/ATS3B/ats3b.HTM

Rádio je superhet se dvěma aktivními mixery NE602, DDS VFO a krystalovým příčkovým filtrem. Řízeno je to kontrolerem MSP430. Původně bylo rádio laděno dvěma tlačítky, já jsem přidal rotační enkoder. Kontroler je taktován vnitřním RC oscilátorem max cca. 5MHz a vnějším hodinkovým krystalem 32kHz.

Protože volný port kontroleru, na který jsem připojil rotační enkodér neumí interupty, nechal jsem procesor běžet maximální rychlostí a kontroluji ve smyčce, zdali se rotační enkoder nepohnul. Z hrůzou jsem zjistil, že vnitřní RC oscilátor kontroleru brutálně rádio ruší v pásmu 7 MHz. Před mou úpravou originálního zařízení to nebyl problém, protože kontroler většinu času prospal, přičemž vnitřní RC oscilátor byl vypnutý. Přepsal jsem smyčku rotačního enkoderu tak, aby procesor běžel většinu času taktován 32kHz. Rušení zmizelo až na celkém čisté nosné každých 32kHz. Ty nosné jsou slabší a spektrálně čistější než rušení generované vnitřním RC oscilátorem, ale vadí. Řekl bych, že citlivost přijímače bude tak 0.5uV, takže rušení bude někde v úrovni řádů uV.

Dále jsem přepsal čekací smyčku tak, aby se v ní snížila rychlost RC oscilátoru z 5MHz asi na 80kHz. Kontrolery MSP430 mají možnost rozprostřít kmitočet RC oscilátoru mezi dvěma blízkými hodnotami a navíc RC oscilátor pěkně šumí, takže v rádiu mám nyní randál každých 80kHz. Randál má subjektivně nižší úroveň než když byl procesor taktován z hodinkového krystalu, ovšem předpokládám, že hodnota energie, která projde MF filterm, bude tak poloviční proti jediné nosné z 32kHz krystalu. Poloviční energie je zaručena rozprostřením mezi dvěma disrétními (jestli se dá říct diskrétními když RC oscilátor tak strašně šumí) kmitočty.

Je mi jasné, že ty nosné s 32kHz odstupem jsou harmonické oscilátoru. Hodinkový oscilátor běží stále, ale přímač neruší, pokud je použit pouze k časování přerušení. Teprve pokud se jím taktuje CPU, pak se rušení projeví. Zajímalo by mě, jestli to rušení lze nějak eliminovat. Jestli pomůže lepší blokování napájení kontroleru, nebo jestli se rušení šíří po výstupních nebo i vstupních signálech vedoucích z kontroleru? Bohužel spektrální analyzátor nemám a došla mi invence, jak bych tak malé signály mohl měřit.

Díky za rady,
Vojta Bubník