energeticka navratnost solarnych clankov

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Leden 21 08:58:36 CET 2009

>Tohle je zajimava otazka. Take si ji pokladam, protoze mi pripada, ze
>je to pekna ptakovina, ackoliv tento argument tu nekolik lidi pouziva
>dost casto.

Tiez sa mi to spociatku nezdalo. Ale je to naozaj tak, aspon co sa tyka radu.

Cital som - neviem uz kde, bolo to asi pred 8 rokmi - pomerne rozsiahlu a seriozne vyzerajucu pracu, kde si dali namahu to skutocne pocitat - pocitali priemet energetickej spotreby cloveka do penazi, a zhruba im to vyslo podobne ako ta energia naozaj v peniazoch stoji (bolo to nieco ako 0.8, co je pre radove vypocty dost dobre), podobne to bolo aj s bezne masovo produkovanymi a volne obchodovanymi komoditami. Sam predsa dobre vies, v com ten priklad s hodinkami zlyhava. Podobne by si mohol napr. argumentovat s pomerom medzi spalnym teplom knizky a hodnotou Tolsteho diela (alebo, v tomto okamihu v opacnom pomere, s hodnotou zobranych spisov Vladimira Iljica). Vsimni si napriklad, ze som sa nechcel pustat do dalekosiahlych kalkulacii co sa tyka celych instalacii, a nakoniec som dal naozaj len hruby radovy odhad - tam tie "ne-energeticke" vplyvy (t.j. nadhodnotenie vplyvom reklamy ci "modrenosti") su ovela silnejsie nez u vyroby samotnych clankov, co je uz masovy a pomerne ustaleny proces s velkym konkurencnym tlakom.

Samozrejme to tiez stoji a pada na pofidernosti samotnych penazi, takze oni v tej praci sa vsetko snazili ratat na ropu (ono je to taky akysi standard v energetike), ale to je podobne pofiderna porovnavacia platforma. Ono nejaka absolutna ani neexistuje z principu; ale kym sa drzime priemernych cisiel v tom istom obdobi v pomerne vyvazenej ekonomike, tak to v radoch sediet bude.

>Je evidentni jedna zasadni vec. Nejvice se na celem procesu od vyroby
>az po spotrebitele napakuje stat.

Ten argument, ze cast ceny tvoria naklady ktore nie su energeticke (napr. dane, zisk), to uz viaceri poukazali na to, ze to nie je az tak odveci a ze aj v tych nakladoch je znacna (vyznamna, v rade zhodna) cast energie, napokon tie peniaze sa neprepadnu do prazdna (aj ked bohuzial z pohladu podnikatela to tak vyzera ;-) ) - napr. tie dane sa minu aj na kurenie a svietenie v uradoch, na plat uradnika ktory doma svieti a kuri; zisk obchodnika znova obchodnik minie na tovar na vyrobu ktoreho bola potrebna energia. To nepriamo potom vstupy do energetickej narocnosti vyroby panela, on ten panel sa bez tych uradnikov totiz vyrobit neda. Bohuzial, prave toto sa zda byt kamen urazu pri tych optimistickych kalkulaciach, ze sa jednoducho zarata len to co natocil elektromer ciparne, a ako si sam poznamenal, to pokojne moze byt aj o rad menej nez v skutocnosti sa na vyrobu minie penazi, a tym aj energie.

Nakoniec, vsimni si, ze prepocet cez cenu elektriny ma vyhodu v tom, ze aj cena elektriny je tiez zatazena danou a ziskom a vyhodami a nevyhodami pouzivania elektrickej oproti inym energiam (napr. cast tych 7 centov tvori fakt, ze v lete vdaka zvysenej spotrebe v USA na klimy stoji elektrina 3x tolko ako v zime, ked sa prejavuju viacmenej len skutocne naklady na nu); takze sa tak trocha kompenzuje ten efekt dane a zisku u hodnotenej komodity.

Pokusim sa spominanu pracu najst v mojom "archive", ale nic neslubujem, je toho privela a tolko casu zasa nemam.

wek