energeticka navratnost solarnych clankov

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Úterý Leden 20 16:51:36 CET 2009

>to je prave to o com chcem diskutovat. Odhliadnuc od spominaneho clanku,
>nech je pravdivy alebo nie, by ma zaujimalo ci existuje relevantna
>studia ktora moze realnymi cislami ukazat ci je energeticka navratnost
>realna alebo nie.

Neviem, ci taka studia existuje, a ako vravim, vzhladom na rychly vyvoj v oblasti je tazke predpovedat, kam to presne dospeje.

Ale pomerne lahko si mozeme overit niektore tvrdenia. Napriklad:

>Tady jsou také nìjaká èísla
>http://www.czrea.org/cs/druhy-oze/fotovoltaika/faq

"Z tabulky vyplývá, že na území Èeské republiky se nám vrátí energie vložená do výroby FV prvkù za 3,86 až 5,22 let." (to je, ako clanok vravi, bez instalacii, len za panely; optimisticky sa pridava na "systemove" veci, t.j. menice, instalacie atd. obvykle 10-25%, posudte sami ci to moze byt realne, nechce sa mi nad tymto konkretne rozmyslat). Povedzme 4-5 rokov.

Dalej:
"V podmínkách ÈR vyrobí 1 kWp (cca 10 m? panelù) prùmìrnì 800 – 1100 kWh elektrické energie (za pøedpokladu FV èlánkù z monokrystalického, popø. polykrystalického køemíku, bìžná úèinnost støídaèù apod.)"

To znamena, ze na vyrobu panela (bez menicov atd.) s vykonom 1 Watt-peak (Wp) sa spotrebovalo asi 4-5 kWh elektrickej energie (tolko totiz vyrobi za tych 4-5 rokov navratnosti).

Dalej:
"Cena za Wp v roce 1980 èinila cca 50 USD/Wp a postupnì poklesla až na dnešních asi 3–4 USD/Wp." (znova sa jedna o samotny clanok, nie o system).

Takze bud cena vstupnej energie je okolo 1USD za kWh, co je snad uznate ze hovadina; alebo ten panel predavaju o rad drahsie nez naklady, co je vzhladom na masivnu konkurenciu v oblasti aj napriek dotaciam hovadina; takze ostava jedine riesenie: s tou energetickou navratnostou nas oklamali.

---

Alebo, nasiel som cez wikipediu clanok: http://www.ecn.nl/publicaties/PdfFetch.aspx?nr=ECN-RX--06-016 . Pise sa v nom:
"All electricity supplied to PV-specific production
processes, except silicon feedstock production, is
assumed to be supplied by the average electricity system
for continental Europe (UCTE region, medium voltage
level) as modelled in Ecoinvent. For silicon feedstock
production which is a highly energy-intensive process
and thus usually located at sites with low electricity cost,
we assume a specific mix of hydro power and high-
efficiency Combined Cycle gas turbines."

Takze, drviva vacsina energie na vyrobu pochadza z oblasti s lacnou energiou (Cina), ale vyrobena energia sa preda draho (Europa), co predpokladam sa v niekolkych konverziach medzi cenou a spotrebovanou energiou prekonvertuje na vysoky pomer navratnosti energie, a este sa zarata ze v paroplyne sa cast odpadnej energie da zuzitkovat, co v skutocnosti to tak asi nie je.

---

Alebo, v jednom zdroji som cital (nechce sa mi ten zdroj hladat), ze relativne nizka cena panelov sa dosahuje spracovanim odpadneho kremika z mikroelektronickej vyroby (je znecisteny a je lacnejsie vyrobit novy cisty kremik nez tento cistit; ale na fotovoltaiku je dobry). Tym padom sa zarata len zlomok velmi vysokej energetickej narocnosti vyroby cisteho kremika - toto je z vacsej casti uz zaratane v cene primarnych vyrobkov. No lenze toto je obmedzeny zdroj, ktory nejde ratat ako referencny pre masove pouzitie. Lenze sa to ako referencny berie, lebo pred 3-4 rokmi to este na vyrobu fotovoltaiky stacilo.

---

Ergo, drviva vacsina studii je silne uhnutych v prospech nerealne nizsich casov navratnosti. To nie je prekvapujuce. Tie clanky co som cital sa odkazuju na nezistitelne zdroje alebo, co je este castejsie, na seriu inych clankov castokrat tych istych autorov. Ako to v statistike byva, je jednoduche cisla krutit tak, ako to vyhovuje. Nespomina sa nikde ani ekologicka zataz vyroby panelov.

Avsak v praxi je jednoduche pravidlo: cena a spotrebovana energia uzko suvisia, to je tazke oklamat...

wek