OT mrsenie mena, was: Plazmy

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pátek Leden 16 15:18:28 CET 2009

----- Original Message ---------------
>My jsme na vy¹¹í odborný ¹kole mìli hned první dva lidi v seznamu Ács
>a Berecz. Ten první se mìl správnì èíst Áè a druhej Berec. No a jeden
>kantor dìlal docházku (nevim vlastnì proè ji dìlal, kdy¾ to byla vy¹¹í
>odb. ¹kola a u¾ tam nebyl re¾im jako na støední, no mo¾ná tam nìjaká
>minimální úèast na hodinách musela bejt). Tak¾e dìlal tu docházku a
>èet seznam: "Á-C-S?". A z davu se ozvalo "Áè! Zde!" A kantor
>pokraèoval: "Bereè?"

To je zaujimave - prve meno cital madarsky, druhe polsky; pritom su obe madarske.

V starsej madarcine bola tendencia pouzivat tie dvojpismenove digramy, sprezky, momentalne ma nenapada spravny slovensky vyraz, t.j. to co u vas (a tym aj u nas) Hus zrusil. Mali to celkom systematicky: "z" znamenalo "tvrde", "s" znamenalo "makke", t.j.
cz=c   cs=è
sz=s   ss=¹
zz=z   zs=¾

Z tohoto sa zachovalo cs, sz a zs, ostatne bolo skratene na jedno pismeno (c a z sa cita ako c a z;s sa cita ako ¹).

Dalej sa dlhe samohlasky pisali zdvojene (aa = á) co je klasika, potom ew alebo eo bolo namiesto ö a este zopar podobnych exotickych veci; toto sa nezachovalo lebo na samohlasky sa pisu normalne dlzne alebo dve bodky alebo dva dlzne. Ale zachovalo sa to gy, ly, ny, kde y je zmekcujuci znak - madari nemaju ypsilon a vsetky cudzie slova kde je povodne ypsilon pisu s iotou, a to bez vynimky (napr. fizika), nech je to akokolvek smiesne.
Spociatku to znie matuco, ale vyhoda je, ze toto su vlastne vsetky pravidla na vyslovnost, nie su v tom ziadne vynimky (t.j. nie je nase detenele ditinili, neexistuje spodobovanie, a podobne).

Tie archaicke dvojpismenka prezili hlavne v menach, ktore sa pouzivaju aj u nas: Kiss (ma sa citat ki¹, t.j. to nie je zdvojene ¹¹ - pozor, napriklad mesto Kosice su po madarsky Kassa, citaj ka¹¹a - netusim, ako by sa to zapisalo v tej starej madarcine, zeby Kassssa? ;-) ), spominany Berecz, a uplne najlepsie je Thewrewk (cita sa török, znamena turek).

wek