Diplomovka na UREL VUT v Brne

Richard Balogh balogh@elf.stuba.sk
Pondělí Leden 12 20:43:45 CET 2009

Skusim napisat, ako by to dopadlo u nas (FEI STU):

Predovsetkym asi dve tretiny studentov by to ani necitali,
lebo je to v nejakej cudnej reci :)

VHDL sa na nasom odbore (automatizacia) vobec neuci, takze
tym by to asi cele skoncilo. Ale uznavam, ze na radioelektronike
by sa asi niekto mohol chytit...

Ale keby predsa, tak drviva vacsina studentov nema zaujem
pracovat na nejakej diplomovke na plny uvazok. V skutocnosti
skoro vsetci uz niekde pracuju a potrebuju tu pracu spravit
len preto, ze sa to vyzaduje k titulu. Sam som neskutocne sklamany,
ze v poslednych rokoch niektori dokonca nenosia ani pracu precitat
pred odovzdanim, pretoze vedia, ze by som im tam dal kopu
veci prerabat a to je praca (a cas) naviac. Za posledne tri
roky skoro vzdy aspon jednu pracu (bakalarsku, alebo aj diplomovu)
neodporucim k obhajobe (a to som veduci a nie oponent!).
Druhou strankou tejto prisnosti vsak je, ze medzi studentami
som uz neodporucana osoba na diplomovky (nezavisle od temy).
Oponentske posudky mi uz pisat radsej vobec nedavaju.

A len tak mimochodom: raz som mal diplomanta, ktory robil na
projekte pre nejaku zahranicnu univerzitu a napriek mojmu
usiliu a ziadostiam az u dekana nam nepovolili odovzdat ju
v anglictine. Obhajoba DP je totiz statna skuska, a ma sa
konat v statnom jazyku. Ech! Skorej som mal pocit, ze sa nasi
paprdovia obavali, ze by vyslo najavo ze nerozumeli ani slova....

A este jedna vec u nas nefunguje: studenti si musia zadania vyberat
aj viac ako pol roka pred tym, nez ich zacnu riesit. Lenze dajme tomu,
ze vo februari vypisem zadanie, dohodnem sa so studentom, vsetko je OK.
Lenze do oktobra, kedy zacne pracovat ubehne viac ako pol roka. Ak mam stastie,
student dovtedy nevyleti zo skusky, neprerusi studium ale uspesne pokracuje,
potom dalsi polrok studuje podklady, hlada literaturu, konzultuje. Kym sa
naozaj dostane k nejakej praci, ubehne od zadania aj rok. Toto je aspon u nas
najvacsi problem, preco nie sme schopni robit diplomovky pre nejake externe
firmy alebo univerzity. Vacsinou sa ocakava, ze za ten rok uz je problem davno
vyrieseny...

Richard Balogh