OT: Xerox

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Leden 11 21:15:34 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 11.1.2009 od Martin Šaněk:

> Ale jak sám píšete "nikdo jiný vosk nedělal" ale vy jste chtěl
> zrovna ten vosk - tak jste za něj zaplatil a měl ho. Taky bych se
> mohl zeptat, proč když byly na trhu výrazně levnější jste si kopil
> zrovna tu "nejdražší"? Ale proč? Je to vaše věc a vaše volba. Patrně
> vás něčím zaujala a proto jste do ní šel.

Vosk nebyl primarnim parametrem pri vyberu. Samozrejme, ze jsem byl s
tim voskovym tiskem spokojeny, ta tiskarna tiskla krasne. Nikoliv jako
inkoustovka na inkoustovy papir, to proste nebylo na fotky, ale
obchodni grafika bez prechodu velmi dobra.

Hlavnimi kriterii pro vyber te tiskarny byly rychlost tisku (v te dobe
velmi dobra), duplexni jednotka, sitove rozhrani, mesicni zatizeni,
bytelnost, spolehlivost a cena tisku.

Tenkrat mi koncila HP LaserJet 2100 TN, coz byla velmi dobra (na svou
dobu) sitova cernobila laserova tiskarna. Chtel jsem navic hlavne
duplex, vyssi rychlost a vetsi mesicni zatizeni. Barevny tisk jsem
tehdy vubec nepotreboval, na potisk CD jsem mel kvalitni inkoustovku a
laserovy barevny tisk byl jeste nevyzraly.

Tento dodavatel me pravidelne zasoboval svymi tistenymi newslettery,
kde byla prezentovana hlavne cena tisku jako hlavni prednost. Kdyz pak
prisel s tim, ze "cerny vosk zdarma a navic kdykoliv muzete tisknout
barevne", byla to pro me velmi zajimava alternativa k cernobile
laserovce, kdy jsem si rekl - ano, jsem ochoten investovat ctvrt
milionu do zarizeni, ktere bude velmi levne tisknout za 0,15 Kc za
stranku A4 jakkoliv pokrytou a navic budu mit barevny tisk. Mohl jsem
si koupit daleko levneji cernobily laser nebo take daleko levneji
barevnou tiskarnu na obchodni grafiku. Ale rikal jsem si, ze kdyz na
teto tiskarne budu tisknout i materialy, ktere jsem do te doby zadaval
do tiskarny (cernobile newslettery apod.), casem se mi tiskarna zacne
vracet na tom cernem tisku zdarma (v porizovaci cene).

Nebyl jsem spokojen s hlucnosti tiskarny, to byla tragedie, ani s
vybavenim ve forme podavacu. Nemelo to univerzalni multifunkcni
podavac, ale jen rucni, tj. mimo hlavni podavac to bralo jen po
jednom. Ale to jsem byl ochoten tolerovat.

Takze jednoznacne hlavnim prodejnim argumentem v tomto pripade byly
naklady na tisk, protoze jedine tak se mohla vysoka porizovaci cena
tiskarny alespon castecne a velmi pozvolna zaplatit. Koneckoncu,
vsimni si, ze naklady na tisk jsou hlavnim prodejnim argumentem u
techto tiskaren i dnes. U Xeroxu. Oni neustale srovnavaji naklady na
tisk s jinymi tiskarnami a na tomhle maji postaven pordej.

Mimochodem, ta tiskarna mela velmi dobry firmware a ona primo
pocitala, kolik kapicek vosku vyplivala a podle toho se daly uplne
presne spocitat naklady na kazdou tiskovou ulohu. To jsem nikde jinde
nevidel, ten Xerox (Tektronix) to mel velmi vymakane. Tedy ono to
delalo binec v ceskem prostredi a ceske zastoupeni to neumelo resit,
ale ja jsem si to doresil. Takze dal jsem tisknout direct mailing a
hned po tisku jsem vedel na korunu presne, kolik to stalo.

> Každý spotřební materiál má expiraci. I ten toner i ten vosk. Nevím
> jako dlouhou a nevěřím, že by jste při vašem používání tuto dobu
> překročil, protože jak píšete tisknul jste kolem 20k za rok, ale
> argumentovat s tím, že inkoust kupuji rovnou s tím, že mi vyschne a
> vosk ne, mi připadá zvláštní...

To jsi asi spatne pochopil. Ja jsem argumentoval jinak. Rikal jsem, ze
kdyz si kupujes inkoust, tak vis, ze je tekuty, tedy hned ti je jasne,
ze se bude vyparovat a vysychat. Navic to pisou vsude v manualech.
Kdyz si koupis vosk, tak je ti jasne, ze se nic vyparovat nebude. Ani
se nevyparuje, kdyz je to tak kostka, tak se s ni nic nedeje, expiraci
myslim nema. Mam pocit, ze ani na krabici nic nebylo. Expiraci mel
olejovy valec a to v podobe cipu k nemu dodavaneho, kde bylo datum a
pocet vytistenych stranek - take diskutabilni cunarna znama z kopirek,
dnes uz hojne rozsirena. Ten vosk se kazil az v te tiskarne, kdyz tam
byl nahraty. Totiz on se nahral do tekuteho stavu a nesmel zaschnout,
ta tiskarna ho porad zahrivala. 24 hodin denne.

> Možná to může být jeden z argumentů, pro mé rozhodování, protože
> expirace vosku v porovnání s inkoustem bude asi řádově někde jinde
> :-)

Ne asi ale zcela jednoznacne.

> Taky píšete, že jste věděl o riziku, které nastává s nečekaným
> výpadkem sítě a byl jste s ním smířen. Čili pokud mohu poznamenat,
> celá "výzva" (ať jsem in :-) spočívala v tom že technik pronesl větu
> o "přepalování" toneru.

Ja ti dam vyzvu.

> Třeba ani původně nechtěl říci, že se přepaluje, ale prostě ho
> napadlo zrovna tohle slovo a neštěstí je na světě.

Ne, to neni nestesti na svete, ten vosk se prepaloval uvnitr te
tiskarny. Tak to proste bylo. Chtel to rict.

> Představte si (čistě hypoteticky), že by vám tenkrát řekl, že modrý
> toner, když se zahřeje na provozní teplotu má daleko nižšší
> expirační dobu než zbytek vosků... Nebo že když naopak nechladne
> správně dlouhou dobu kontrolovaně (tzn. že dojde k výpadku napájení)
> tak jeho expirace je o několi řádů vyšší. To, že tonery (nebo
> inkousty, nebo další barvy) mají jiné trvanlivosti je naprosto
> běžné...

Jak nechladne? Ten vosk nikdy nechladl. Voskova tiskarna musi byt
zapnuta 24 hodin denne a neustale udrzuje vosky v tekutem stavu. Kdyz
se tiskarna vypne, vosk zacne chladnout a tvrdnout. Kdyz se tiskarna
znovu zapne, tak tiskarna spoustu toho vosku vyplive do sberne nadoby
a je po nem.

> Pokud kupjete tiskárnu, která se prodává jako barevná - nezlobte se
> na mě - opravdu se všude na světě počítá s tím, že se budou všechny
> barvy rovnoměrně používat.

Kdepak, to neni pravda. Jak jsi na to prisel?

> Z hlediska tiskového procesu samozřejmě ubývá každá barva jinak -
> nejvíce se spotřebovává černá a nejméně žlutá - ale v zásadě se
> všechny spotřebovávají. Důvodem, proč se barva změnila na "hnusnou
> zelenou" (taky ji nemám od vojny rád :-) byla právě absence modré,
> která se nemusela "přepalovat", ale prostě se ucpala hlava.

Hlava se neucpala. Modra barva se prepalovala a menila svou barvu.
Ta barva byla cyan, modrozenela, a ten vosk se tam zahrival 24 hodin.
Vsechny ostatni barvy byly OK, ale jak tam tahle modra byla dele, tak
se menila na takovou hnusou barvu, tmavla a sla vic do zelena. Jedina
pomoc pak byla zacit tisknout papiry potiskle cele cyan barvou, kdy
bylo jasne videt, jak se postupne barva meni, postupne zesvetluje, az
po nekolika kostkach vosku byla cyan.

> Koneckonců sám jste přiznal, že po projetí několika patron (nevím
> jak to nazvat) byl problém vyřešen - čili není to otázka
> přepalování. To by zmizelo už po té první, protože ta další nová by
> byla nepřepálená.

Vidim, ze jsi takovou tiskarnu jeste nikdy nevidel. To neni tak, ze se
da jedna kostka vosku, tiskne se, az dojde, da se dalsi. Tiskarna ma
pod vikem takovy zasobnik, kde jsou 4 rady, pro kazdou barvu jedna
rada. Do kazdeho zasobniku se vejdou asi 3 kostky vosku a perem jsou
tlaceny. Uvnitr se teplem tavi. A hlavne uvnitr jich je najednou
roztavenych vic kusu. Musis jich tam nacpat vic nez jeden, tiskarna si
udrzuje vetsi zasobu roztaveneho vosku. A kdyz chces modrou vycistit,
musis tisknout hodne moc a cpat nove a nove vosky. Vzdyt jsem psal, ze
jich bylo potreba asi 5 kusu, nez se to procistilo, tj. vyletl vsechen
spaleny ven.

> Asi bychom se mohli dohadovat, že výrobce měl uvést do manuálu, že
> se musí spotřebovávat všechny barvy rovnoměrně. OK, nic proti tomu.

No tak kdyz nic proti tomu, tady bychom mohli skoncit. Protoze kdyby
to tak bylo, bylo by jasno. Byl by chraneny vyrobce i zakaznik i
obchodnik i prenasec krabic.

> To mi ale připomíná (nezlobte se na mě za to přirovnání), ten
> nešťastný případ, kdy nějaká ženská strčila do mikrovlnky kočku,
> protože to nebylo v manuálu....

To ani nevim, co na tohle mam rict. Pokud ti srovnani kocky v
mikrovlnce pripada podobne memu pripadu, neco nebo nekdo zrejme neni v
poradku :-)))

> Přeci pokud si koupím barevnou tiskárnu, má se za to, že budu
> tisknout barevně.

Ma se za to? Hovadina. Nicmene, ja jsem snad netiskl barevne? Netiskl
jsem dost modre. Ostatnim barvam objem tisku stacil, 8 kostek rocne na
barvu. Ale modra vyzadovala vice kostek, vetsi pruchod vosku. Pokud to
je potreba, musi to byt uvedeno. Pres to nejede vlak. V tom me
neukecas ani nahodou.

> Vždyť pokud nemám rád modrou, můžu si koupit tiskárnu, ve které se
> používá jedna doplňková barva a tu si tam dát takovou, jaká se mi
> líbí. No dobře není tak uplně jednoduché a tomto bodu vás asi
> nepřesvědčím :-) Ostatně já vás ani přesvědčovat nechci :-) Prostě
> tady jen tak píšeme, protože se nám chce že?

No nepresvedcis, protoze to je prece hovadina. Zamysli se na tim
poradne. Ja mam modrou rad a nijak jsem ji nesetril. Nikdo mi neracil
rict, ze se bude prepalovat. O tom nikde nic neni, expirace na modrou
barvu neexistuje. Expirace na vosky neexistuje. Jestli se neco exaktne
predpoklada, to je sice krasne, ale ja to nepredpokladam. Podivej se
na svou oblibenou homepage treba sem:

http://www.office.xerox.com/printers/color-printers/phaser-8560/spec-enus.html

Co vidis?

Recommended monthly print volume ... Up to 8,000 pages
Duty cycle ... Up to 85,000 images/month

Vyraz UP TO znamena AZ DO, takze tam neni OD-DO, ale ze tam AZ DO.
Jako sorry, ale to je proste naprosto samozrejma vec, ze uvedu tak
zasadni informaci, ze tam inkoust vydrzi tri mesice a pak je treba jej
vyplivat ven a nasadit novy, pricemz se dovnitr vejdou 4 kostky.

Tohle neuvest je normalne na zalobu, daleko vic na zalobu nez kocka v
mikrovlnce, cigaretove koncerny nebo McDonald's...

> [...]
> odděleně, tak se to prodlouží ale pokud je již směs namíchaná, je to
> něco jiného. Taky mám u stolu HP již několik let a mám pořád původní
> toner, no a co? Jak se to dá přirovnat k těm voskům? Je to jiný
> materiál (nejsem chemik), jiná expirace, jiné skladování a já nevím
> co ještě... Chcete mi říci, že jste kupoval výrobek s tím, že do něj
> jednou dáte náplně a ty tam vydrží navždy? Opravdu??? Podle toho co
> jste napsal to totiž vypadá, že kdyby vám někdo řekl, že to tak
> není, tak jste si tu tiskárnu nekoupil... Alespoň na mě to tak

Ty jsi absolvent filosoficke fakulty? Tak ja ti to zopakuji jeste
jednou. Pokud mam cokoliv, kde neni uvedena expirace, jednoduse
predpokladam, ze to zadnou expiraci nema. To je snad jasne. Kdyz si
koupim prkno nebo ocelovou tyc, na ktere nebude expirace,
predpokladam, ze to pri vhodnem skladovani vydrzi.

A jeste jednou, kdyz ti pisu, ze jsem za rok vytiskl 17 tisic
barevnych stranek a 22 tisic jen cernobilych, pricemz jsem v barvach
spotreboval 3 x 8 kostek barevneho vosku, nejsi snad tak natvrdly,
abys mi tvrdil, ze jsem si myslel, ze tam dam kostku navzdy, ze ne?

Pozadavek Xeroxu je vytisknout rocne daleko vic nez 17 tisic barevnych
stran, resp. protlacit tiskarnou rocne daleko vic nez 8 kostek na
barvu. Protoze kdyz ja tolik protlacil, mel jsem problem s modrou
barvou. Pokud existuje takovy pozadavek, musi byt uveden, protoze
jinak nevim, proc bych se mel domnivat, ze takovy pozadavek existuje.

Poslys, kdyz jsi takovy Xerox Ded Vseved, kolik tedy barevnych stranek
jsem mel potisknout, kdyz jsem si koupil takovou tiskarnu, abych cyan
byla cyan? Ja se priznam, ze jsem totalni dement, protoze jsem si
vazne myslel, ze se zadne minimum tisknout nemusi. A ani 17 tisic
barevnych stranek rocne (1417 barevnych stranek mesicne, 47 barevnych
stranek denne) nestaci. Tak kolik staci? Vysvetli to prosim troubovi,
ktery si koupil tiskarnu na normalni tisk.

> Co se týká odpovědi přímo od Xeroxu USA k tomu nemám co dodat. Jen
> snad to, že nic není zadarmo. Tutíž i když vám někdo tvrdí, že máte
> něco zadarmo, zaplatíte mu to jinde a jinak.

No vsak. To jsem zaplatil v porizovaci cene a to byla pro me ta jedina
polozka, kterou mi rekli. Nerekli nic o minimalnim objemu tisku modrou
barvou.

> Možná uvedu zase blbý přirovnání, ale takové brzdové destičky, když
> bude auto dlouho stát se taky nebudou pohybovat zrovna rovnoměrně
> ne? Nebo jsem zase mimo mísu ?:-)

Ja jezdil. Jen jsem nejezdil plne nalozeny. Kufr jsem vozil prazdny.
Na zadnich sedackach jsem nikoho nevozil. A mlhova svetla jsem
nepouzival. Zpatecku jsem nepouzival. Netusil jsem, ze kdyz budu to
auto pouzivat jen takhle castecne (bez velkeho nakladu na jizdu vpred
v beznem pocasi), ze mi za tri mesice prestane startovat, bude zatacet
mirne vpravo a jeste mi bude hvizdat autoradio :-)

> Nějak jsem se přehlédl a neuvědomil si, že jste i psal, že vám ji
> vzali zpět. Takže konec dobrý, vše dobré :-)

Jak jako konec dobry, vsechno dobre? Po dobrem to nevzali, po dobrem
penize nevratili.

> Teď mě asi roznesete po vašich známých taky co? :-)

Proc?????

> Mě zase naopak přijde už jen ta skutečnost, že si vzali zpět výrobek
> a vrátili vám prachy jako férové jednání - nebo se pletu?

To neni o ferovem jednani. Jednani nebylo ferove ani nahodou.
Odstoupeni od kupni smlouvy neni zadna dohoda, zadne jednani, ale
jednostranny akt. Vzal jsem tu asi 60kg tiskarnu a odvezl jim ji na
sve naklady. Hodil jsem jim ji tam, dal jim k tomu papir s odstoupenim
od smlouvy a plnou moc leasingovky. Nechal si to podepsat a pak uz
jsem se s nimi jen dohadoval po telefonu. Dobrovolne by to nevzali, to
si muzes byt jisty, cukali se mesic.

> A říkáte těm lidem, po té špatné informaci, taky to dobrou?

Jakou dobrou? Ze jsem odstoupil od smlouvy a oni se mesic cukali a
vztekali a snazili se z toho vsemozne vycouvat?

> Protože to by jste měl, v rámci zachování objektivity :-)) Pokud jim
> jen říkáte, že jste měl s tou a tou tiskárnou od té a té firmy
> problémy tak to není úplná informace :-)a tak vznikají pomluvy :-)

Ano, rikam jim pravdu, zcela objektivni. Samozrejme, ze o tom
odstoupeni od smlouvy nemlcim a rikam jim, jak dlouho to trvalo, nez
pochopili, ze budou muset penize vratit.

> Že jsem tak smělý - ským že tedy máte ještě takové zkušenosti :-)

HP.

> Ve velkých korporacích to není jednoduché.

Neni. Ale to zakaznika prece nezajima. Proc by melo? Kdyz to neni
jednoduche, nemuseji to delat.

> Už jen tím, že když se něco vyrobí (a třeba i špatně) tak se toho
> musí udělat hóóódně, než se to dostane ze skladů až ke koncovému
> zákazníkovi. Každá oprava potom trvá delší dobu. Nemyslím si ale (a
> vy doufám taky ne), že by někdo už od začátku chtěl někoho napálit
> tim, že mu od začátku vědomě prodá špatnou věc? To by jsme se
> dostali uplně někam jinam a tak daleko žádná firma na trhu není (asi
> jsem idealista)

Netusim a uz neresim. Ovsem pokud tuto informaci meli a vedeli ji, pak
ji nemeli utajovat. Podle me je to zasadni parametr. Kdyby sis kupoval
auto v podobne cene (nejaky embecko), chtel bys vedet, ze musis rocne
najet nadstandardni pocet kilometru, jinak se ti embecko rozpadne? Aby
ti treba rekli, ze to neni auto na nakupy, ale pro cestujici
obchodniky, kteri najedou mesicne 10 tisic kilometru a vice?

> Ci se týká toho MS - někde běžela zpráva, že si snad MS chce nechat
> patentovat 0 a 1 :-) asi to byl nějaký nesmysl ale je to něco
> podobného.

A kdo na to skocil?

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory