OT: Xerox

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Leden 11 17:45:54 CET 2009

Puvodni zprava ze dne 11.1.2009 od Martin Šaněk:

> Ano, v roce 2002 stály tiskárny 250 tisíc...

To je samozrejme hloupost. Nestaly. I tenkrat to byla velmi draha
tiskarna na to, co umela. Byly na trhu levnejsi tiskarny se stejnou
uzitnou hodnotou. Tahle tiskla hezke barvicky diky vosku a jediny
argument pro tu cenu byl cerny tisk od nich zdarma, coz mohlo casem ty
zvysene naklady uhradit. Jinymi slovy, takove prednakoupeni
spotrebniho materialu do zasoby.

> V roce 1993 stálo i FX od Applu zhruba totéž a v letech mezitím stál
> 1MB RAM jeden tisíc korun...

Srovnavas veci s casovym posunem. Ja ti povidam, ze kdyz jsem Phasera
vybiral, byly na trhu srovnatelne a levnejsi tiskarny. Nevoskove,
samozrejme, to nikdo jiny nedelal nez Tektronix/Xerox.

> Protože je to stejný příběh, jako s vosky. Je jen na mě, zda budu
> akceptovat cenu produktu, společně se spotřebákem.

Tak to je ovsem jen v pripade, ze s tim jaksi pocitas. Kdyz si koupis
inkoustovou napln, mas na ni napsanu expiraci. Tak vis, ze po nejake
dobe asi vyschne. Kdyz das inkoust do tiskarny, je logicke, ze bude
vysychat. Pise se to i v manualu. Ze budou trysky zasychat, najdes to
v manualu. Ze se to musi procistit, pise se v manualu.

Ja jsem take vedel, ze kdyz vypnou proud, budou tam jiste naklady v
radu stovek korun az treba 1500 korun. Ale nikdo mi nerekl, ani v
manualu to nebylo uvedeno, ze se musi tisknout. Kdyby se vosk treba
vyparoval, divne by mi to neprislo. Ze se vsak vosk prepaluje a meni
barvu, notabene zrovna a jedine ten modry, to je prasarna.

Ano, ja akceptoval cenu zarizeni spolecne se spotrebnim materialem. Az
na to, ze mi nikdo nerekl, ze se musi tisknout modre. Ja jsem chtel
tisknout cerne. Chtel jsem tisknout i treba zlute. Mozna cervene. Ale
treba se mi modra barva nelibi. Kdyby bylo napsano kdekoliv, ze se
musi tisknout modre, jinak se barva zmeni na hnusnou zelenou, pak bych
si tu tiskarnu nekoupil, logicky...

> Při vývoji jakéhokoli produktu, se počítá s jeho celým využitím.

Nekdy v letech 1994-1996 jsem jednomu memu znamemu prodal tiskarnu HP
LaserJet rady myslim 5. Je to asi rok, co mi rikal, ze v ni ma jeste
puvodni toner. A tiskne. Ze se toner nekazi, to vime vsichni, ze,
logicky. Ze je inkoust tekuty a vyparuje se, to vime take vsichni,
logicky. A co vosk? Rekl mi snad nekdo nekdy, ze ten vosk ma omezenou
dobu zivotnosti? Kdyby ano, nedal bych 250 tisic, protoze bych si
tiskarnu nekoupil k ucelu, ke kteremu jsem to udelal.

A jako zakaznikovi - spotrebiteli je mi srdecne jedno, s cim pocita
vyrobce. Me zajima jedine, jestli to zarizeni splni me pozadavky,
jestli mi pomuze, vyresi me problemy, za to jsem ochoten zaplatit. Ze
ma Xerox spatne prodejce? Pak za to muze Xerox, ma si je proskolit.
Tak to proste funguje. Zadny zakaznik nekupuje vyrobek, ale reseni.
Tyhle reci o vyrobe jsou sice krasne, ale jsou zcela mimo misu.

Prodej zakaznikovi na ucetnictvi pri tiskovem nakladu 2500 stran
mesicne (jedno velke baleni papiru) inkoustovou tiskarnu za tisicovku.
A pak mu muzes vysvetlovat, ze vyrobce musi zit a ze tedy za ten mesic
uz nakoupil 3 inkoustoce naplne po 1500 Kc zcela opravnene. Bude ho to
zajimat? Poletis oknem velmi rychle i s tou tiskarnou. Zakaznika
nezajima nejaky kram, ale ten vysledny tisk, naklady na tisk apod.
Jestli to jako obchodnik nevychytas a prodavas podvodem, tak muzes mit
sebelepsi vymluvy.

Kdyby mi rekli: "Pane Zahradniku, tohle je tiskarna pro graficka
studia, ktera tisknou 1500 az 3000 BAREVNYCH stran mesicne.", tak bych
ji nekoupil za 250 tisic, protoze pro me by v te dobe byla nevyhodna.
Oni mi rekli: "Tisknete cerne zadarmo a pritom kdykoliv muzete
tisknout barevne."

Oni mi to napsali z toho USA, tady je kopie casti mailu:

There is a reason black is free, because free black ink will lower the
cost per page. The reason is not to sell a monochrome printer. This is
not a monochrome printer. There are many other less expensive
monochrome printers on the market. The Phaser 850 is a medium to high
volume color printer. The majority of users print between 1,500 and
3,000 color prints per month. These users have no issue with the
colors of the printer.

Mimochodem, ja ten onen rok vytiskl 17 tisic barevnych stran a 22
tisic cernobilych stran. Spotreboval jsem na to cca 8 kostek kazde
barvy mimo cerne. To znamena, ze jsem tiskl i celkem vyvazene a dostal
jsem se tak nejak k tem 1500 barevnym stranam mesicne. Ale co je to
asi barevna strana? Celobarevna? Fotka? To nebyla tiskarna na fotky,
ta kvalita fotky nebyla valna, to byla tiskarna na obchodni grafiku.
Takze ja tiskl ruzne barevne napisy, logo apod. Ale 8 kostek modre
rocne nestacilo...

> Tím myslím, že pokud vyvinu a prodávám barevnou tiskárnu, nepočítá
> se s tím, že by 90% svého času tiskla jen jedním tonerem.

Pokud vyvines barevnou tiskarnu, ktera vyzaduje, aby ji prolezl
minimalne jeden toner mesicne, melo by se to objevit v technicke
specifikaci a hlavne manualu. Mel bys napsat nejake udaje jako
MINIMUM. Me jako zakaznika vubec nezajima, s cim ty pocitas nebo
nepocitas, me zajima pouze to, s cim pocitam ja. Je to logicke a je to
spravne.

> Nebo snad myslíte, že MS vyvíjí Visty proto aby byly schopny
> pracovat na monitoru 640*480 jen proto, že dnes dá sehnat za 100kč?

Pripadalo by ti logicke, kdyby se Visty zablokovaly a prestaly
pracovat, kdybys jednou mesicne nespustil vsechny programy, ktere jsou
soucasti operacniho systemu? Nebo by ti pripadalo normalni, kdyby
Poznamkovy blok prestal fungovat jen proto, ze jsi ho nespustil pul
roku, ackoliv nebylo napsano v manualu, ze ho musis pouzit kazde dva
mesice? Nebo bys nic nerikal, kdyby Visty zablokovaly USB port cislo 7
jen proto, ze jsi tam uz dlouho nic nestrcil?

> Lákavé a v podstatě nesmyslné akce z toho dělá obchod s marketingem,
> kde ti lidé (při vší úctě) nepracují s technickými podmínkami
> zařízení, ale s lidským podvědomím.

Ano, v tom se shodneme. A muzu ti rict, ze vyroba bez obchodu je uplne
na nic, protoze si muzou vyrabet tak leda do regalu. To znamena, ze
obchod je soucasti celeho procesu a musi mit navaznost na vyrobu.

Kdyz ti obchodnik proda Ferrari jako rodinny vuz, budes mit rad znacku
Ferrari asi jako ja Xerox, ackoliv ten utahovac sroubu v tovarne
Ferrari za to rozhodne nemuze a muze utahovat sebelepe. Tak to proste
funguje, nemuzes to oddelit.

> Vymyslí se "naoko" super akce, která vypadá hrozně dobře (co natom,
> že servis vůbec o ničem neví) a uvede se bombasticky na trh.
> Upozorňuji, že se teď nebavím čistě o Xeroxu!!!

Ale vypada to tak. Souhlasim!

> Ano, to je marketing...

To neni marketing. To jsou lide. Na marketing mi nesahej :-)

> Proto když je jedna instalace (nezlobte se pane Zahradníku, že budu
> tak tvrdý) v průseru, tak to více méně neřeší.

To neni vubec tvrde, to je jen hloupe :-))) Na to ti muzu rict hned
dva argumenty. Za prve, jak jsi prisel na to, ze ja jsem byl ten
jediny, kdo se napalil? Zrejme se napalilo vic zakazniku, neni duvod
si myslet, ze jsem byl jeden jediny. Pokud ano, bylo by to smutne, ze
jsem si ji koupil jen ja :-))) Za druhe, dovedes si predstavit, kolik
tiskaren Xerox jsem pozdeji neprodal (kdyz jsem je o par let pozdeji
dostal do sveho prodejniho portfolia) a ze to Xerox muselo stat
nejakou tu korunu? Dovedes si predstavit, kolik zakazniku jsem jim
odradil a doporucil jim pripadne i dodal neco od konkurence?

Navic, ono se to resilo. Psal jsem prece, ze jsem jim tu tiskarnu
hodil na hlavu a 250 litru vratili. Takze je to stalo neco primo i
neco neprimo. Jestli to pro ne bylo dost nebo malo, to je mi jedno,
ale kudy chodim, tudy to rikam uz aspon 6 let :-))) Uz to vi stovky
lidi. A jestli nas je vic...

> Je to hodně o lidech, ale pokud se zbavíte emocí (a věřím, že jsem
> jich těmi slovy vyvolal celou spoustu) dáte mi zapravdu.

Nevyvolal jsi zadne emoce, jsem klidny jako zelvicka. Nedam zapravdu.
Podvodne jednani budu vzdy povazovat za podvodne jednani a protoze se
ta informace neobjevila v zadny materialech (ani v manualu ani nikde
na webu ani v zadne knowledge base ci faq), je to podvodne jednani
vychazejici jiz od vyrobce.

> Pokud by na množství prodaných tiskáren, bylo více záporů, než kladů
> každá prodávající firma s tím začně hezky rychle něco dělat.

To je samozrejme hooodne idealisticky nazor. Tak to ale nefunguje.
Tyhle molochy takhle nefunguji. Mam s tim mnoho zkusenosti, nejen s
Xeroxem.

> Představte si, že by Xerox po vzoru MS chtěl (a měl by na to asi i
> historicky právo) mít patent na slovo xeroxovat :-) Prosím, nechci
> vyvolávat nesmysnou diskuzi...

Microsoft ma snad patentovane slovo "microsoftovat"? Nebo mi zase neco
unika?

> Sice je na kupní smlouvě super cena, super servisní smlouva ale v
> provozu to někdy skřípe. Lidi, kteří přícházejí s takovýmto řešením
> každodenně do styku jsou pak právem naštvaní - ale na koho? Na toho,
> kdo koupil špatně dimenzovaný stroj? Neeee... na tu nešťastnou
> mašinku - protože s tou přicházejí do styku.

A proc nevidim variantu "na toho, kdo jim to prodal"?

> V mnoha případech ani neví kdože jim to koupil, ale na té mašince je
> napsané jméno firmy, která ji vyrábí a proto je fajn mít někoho jako
> hromosvod.

A proc je ma zajimat, kdo jim ji koupil? Snad by je melo zajimat, kdo
jim ji prodal, ne?

> Stejné jako věčné "nadávání" na MS a Billa - ale všichni ho
> používají (Linuxáci prominou - tohle není diskuze pro ně :-). Že by
> správný obchodní zástupce neměl takový stroj vůbec prodat? :-) Ano,
> pokud budete příznivci sci-fi tak s vámi budu souhlasit, ale v reálu
> si všichni na konci měsíce počítáme příjmy a výdaje.

A tady je zakopany pes. Takze obhajujes vyrobce, ktery s necim pocita
a neuvadi negativni vlastnosti a zasadni podminky provozu do manualu a
technicke dokumentace. Obhajujes i prodejce, protoze chudaci na konci
mesice pocitaji prijmy a vydaje. A za vsechno muze koncovy zakaznik,
kteremu ti chudaci prodejci vtipnym obchodnim tahem a zatajenim
informaci prodali neco, co vubec nesplnuje jeho pozadavky?

Si delas legraci, ne? :-)

Me by musela hamba fackovat, kdybych nejakemu zakaznikovi prodal neco,
o cem vim, ze to pro nej neni vhodne. Ze bych snad neco umyslne
zatajil, to si vubec ani nepripoustim. A take pocitam prijmy a vydaje,
ale neberu to jako omluvu pro podvody.

> Podstatné je, aby příjmy byly větší :-) Navíc servis zaměstnává taky
> "jen" lidi a jak všichni víte (po mnoha příspěvcích o nových
> zaměstnancích) někdo nechodí do práce proto, že by ho to bavilo, ale
> proto aby měl kde pracovat (takových nás je hrozně moc :-). I
> servisáci jsou jen lidi...

Jiste. To je v poradku. A podle techto lidi pak jako zakaznik posuzuji
firmu. To je take v poradku. Pokud ma Xerox spatne lidi (v ramci
celeho vyrobniho-prodejniho-servisniho procesu), pak pravem povazuji
Xerox za spatnou firmu.

Zrovna tak, kdyz nekdo ma spatneho ridice PPL, ktery mu nevozi
zasilky, pravem povazuje firmu PPL za spatnou, protoze pripustila, ze
u ni takovi spatli lide pracuji. Tak to je. Nic s tim nenadelas.

> Pokud to někdo dočetl až sem, opravdu mu děkuji, že mým myšlenkám
> věnoval tolik svého času.

Prosim, rado se stalo :-)

> Než mi začnete nadávat a spílat, zkuste se zamyslet a na nefungující
> zařízení místo jména Xerox doplnit jméno jakékoli jiné firmy a
> zjistíte, že je to všude stejné - věřte mi, vím co říkám..

Nejde o nefungujici zarizeni, jde o cely komplexni proces. A muze se
jednat o sroubovak. Kdyz chci kvalitni sroubovak, tak me nezajima,
kdyz mi budes vysvetlovat, ze takove smejdy nevyrabi jen Xerox, ale
take Minolta a vsichni ostatni. Me zajima, kde koupim kvalitni
sroubovak. A jestli mi Xerox prodal kuchynsky nuz misto sroubovaku,
protoze si myslel, ze si budu kazdy den mazat rohlik maslem spis nez
sroubovat, ale nenapsal to do manualu, tak si budu dal myslet, ze je
to podvodnik :-)))

> Rozdíl je v přístupu jednotlivých lidí, kteří s vámi potom v té
> které konkrétní firmě vedou problémová jednání. Mimochodem - nedávno
> se mi dostalo poučení, že bych slovo "problém" ve svém slovníku měl
> nahradit slovem "výzva" :-)) Chvilku jsem to skoušel a FAKT to
> funguje :-))

Panenkomarjapodsrpenska, kdo ti dava takova moudra pouceni? :-)))))

> Hned nad tím přemýšlíte jinak (tato věta se až tak mého článku
> netýká - prostě jen sdílím vědomosti)

Ale mas naprostou pravdu v tom, ze kdyz jsem tenkrat Xeroxu vysypal z
kasicky ctvrt mega za tiskarnu "cerny tisk zdarma a kdykoliv tisknout
barevne" a potom zjistil, ze ta tiskarna tiskne barvy uplne hnusne,
byla to pro me obrovska vyzva, ze mam nekomu pekne nakopat pr....

> Nechci rozpoutávat bouřlivou diskuzi. Jen jsem musel obhájit svůj
> názor vyjádřený v mém prvním příspěvku - nešahejte mi na Xerox :-)

Kazdy tomu rikame jinak, ze? Nekdo Xerox, nekdo treba fimfulin :-)))

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz