Solarni azimut

Petr Kubáč petrkubac@802.cz
Čtvrtek Leden 8 06:34:29 CET 2009

> Uz jsem to psal.
>
> A proc to potrebuju? Chci sledovat dalekohledem ( v osach x,y ) slunce a
> postupne ho fotit. ( teda muj synovec ). Musí to byt prenosne, tak
> jsem chtel cele nabouchat do nejakyho PICe. Zaroven se nauci trocu s
> procesorama. Je mladej, hlava otevrena.
> MIRA

Bez paralakticke montaze - tedy jedna osa je rovnobezna s osou zeme je tento
projekt nesmysl.
pokud nastavite do dalekohledu azimut a vysku (a nahodou trefite slunecni
kotouc) stale jeste nemate vyreseno tzv - staceni zorneho pole - tim ze osa
dalekohledu - azimutalni i vyskova neni rovnobezna s osou kolem ktere se
slunko zdanlive toci (zemska osa) bude se vam v dalekohledu zorne pole
postupne otacet - tedy to co ma byt vysledkem serie fotek slunecnich skvrn -
sice bude ale jako po mnoha pivech z hospody

Opravdu velke hvezdarske dalekohledy, ktere pouzivaji pocitacem rizene
azimutalni montaze musi mid tzv field derotator - tedy zarizeni, ktere otaci
celou fotografickou komorou podel opticke osy.

Navic vypocitat azumut a vysku, naslepo tam nastavit dalekohled a ocekavat
ze v zornem poli bude slunce je naivni - pocitate s korekci na atmosferickou
refrakci ?  Jak presne a jak dlouhodobe stabilne budete ten dalekohled mit
ustaven ?

Upozornuji, ze existujici dalekohledy s pocitacovou navigaci vzdy pred
pozorovanim vyzaduji rucni najeti na par jasnych hvezd - kvuli kalibraci.

Z tohoto hlediska se mi varianta, ze rano rucne namirim na slunko a
automatika se 4 fotodiodami mi drzi sluko v zornem poli cely den jevi jako
mnohem pruchodnejsi.

Zdravi Petr Kubac