DLR a uspech v FSO prenosu s pohyblivym cilem

Petr Tošovský PetrTosHW@PTmodel.cz
Středa Leden 7 14:09:29 CET 2009

Tak prvotne je nutne rici ze existuji i druzicove systemy s laserovou
komunikaci a pro lidi z DLR je to temer primarni segment. Tato prvni
faze (pouziti v letadle) daneho projektu je jisty pokus jak pokrocit v
technologiich a cilem je zkonstruovat dalsi system pro druzici.
Vyhledovy plan je takovy ze jednou snad budou existovat jiste adhoc site
techto laserovych pojitek skladajicich se z automaticky pilotovanych
letadel a vzducholodi jako primarniho segmentu, nasledne pak druzicova
podpora a pak take vykryvani dalsiho prostoru pomoci pravidelnych
leteckych linek, ktere budou mit vlastni transpondery a retranslace jim
prinese tak zadanou konektivitu (bavime se o Gbps).
Dovedete si jiste predstavit ze pro radiove systemy je neco takoveho
dost spatne resitelne, jak z hlediska spektra, tak koordinace. Cela tato
sit ma mimo pokryti na palubach letadel prinest konektivitu i pro bezne
uzivatele, v tomto pripade pak ale uz nejspise radiovou cestou, mozna
Wimax technologie, mozna neco jineho.
Buh vi, jak se vse vyvine, zatim to vypada, ze prevladne vlaknova
optika, ta pokryje vetsi aglomerace s vetsinou populace a zbytek bude
hodne dlouho cekat na nejaky upgrade konektivity.
Konkretni smysl daneho experimentu je skutecne castecne zalozen na
vojenskych potrebach. Lidi z ESA maji i jistou vizi, kdy takto
zkonstruovana pojitka budou prenaset videozabery z letadel
preletavajicich nad oblastmi zasazenymi katastrofou a zachranari budou
mit k dispozici online zaber z ptaci perspektivy (i IR), informace od
svych kolegu a spousty dalsich informaci. Druzicove reseni je mozne, ale
prinasi predevsim zpozdeni (preci jen tech par 1000 km uz se neda
zanedbat) a take snizenou kapacitu prenosu. 100vky Mbps jsou zacatek,
uvazuje ze se nasledne velice rychle dostaneme az na 10 Gbps.
Experimenty se ale pri takovych rychlostech provadeji spatne. V trase
preleti ptak a mate 40 MB pryc a s tim si uz kodovani poradi dost
spatne, ale pracuje se na tom - kody schopne nahrazovat jednotky MB +
diverzita atd. Je toho skutecne mnoho co se musi vyladit a myslim ze
nikdo nevi jestli to bude pouzitelne pro komercni trh, bezneho uzivatele.
Tak asi tak ke smysluplnosti.

Tosa