automatizace na zeleznici

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Pondělí Únor 9 21:28:26 CET 2009

Dnes sice jiz existuji dalkove rizene zastavky (zatim pouze v testovacim
provozu, myslim, ze trat Ceske Budejovice - Ceske Velenice, mozna se pletu,
ale muzu to celkem snadno zjistit), ale nahrada vypravciho v cemkoli vetsim,
nez je jedna, dve koleje, je opravdu cira utopie, alespon pro
prostich -dejme tomu- deset, patnact let.

Nejak si nedokazu predstavit, ze by bez mohutne a naprosto zasadni obmeny
strojoveho parku a rekonstrukce (ci spise postaveni novych) nadrazi i
prilehlych trati (jde o bezpecnost) bylo mozne zavest dalkove rizeny provoz.

Vite, on tam ten vypravci fakt jen celou smenu nesedi a kdyz se blizi vlak,
tak jen nevyleze ven s placackou. Kdyz se semele cokoli nestandardniho, tak
zivy clovek je ta posledni a jedina instance, ktera rozhoduje. Ani skrze
kameru a hromady cidel nemusi rozlisit, ze tamhle o kus dal se mele baba s
rostim u trati, ze nekteremu vagonu hori lozisko, o posunech ani nemluve - a
na dalku proste nemusi mit tu paku (ani cas) s danym stavem neco udelat.

Rekneme si to otevrene, vite o tom - mam-li byt slusny a korektni - opravdu
velice malo, jste-li schopen napsat to, co jste napsal (ja tam chtel puvodne
napsat "prd", ale pak jsem si rikal, ze to jde do konference a mezi lidi,
tak ze zustanu slusnym). Stravil jsem sice jen dva roky u (dnes velmi
medialne zname) firmy AZD (takto Automatizace zeleznicni dopravy), tata tam
byl od sve vojny az po duchod a na draze jsem prakticky vyrustal (jo, nekdy
i doslova, vcetne toho hrani si na kolejich jako kluk) a "masinky" mi
ucarovaly dodnes (jo a taky jsem kdysi neco malo kilometru nacerno ujel s
nakladem uhli, zazitek na cely zivot)

Presto mam daleko k tomu, hajit dnesni stav CD, jen by to priste, prosim,
chtelo trochu objektivity a sebereflexe.

Pavel Kutina