Re: KV rádio rušeno kontrolerem, jak odrušit?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Neděle Únor 8 12:40:21 CET 2009

Dobrý den.

Tak mi to trvalo čtrnáct dní urvat si pár chvilek na to, abych vyzkoušel navrhovaná řešení.

> tie tranzistory Q7-Q8-Q9 prepinaju medzi prijem a vysielanie?

Ano.

> Ked  vravite ze pri odpojeni toho modulu rusenie zmizne skusil by som
> rozpojit spoj medzi Q9 a tym uzlom kde je C41/D3/L3. Je to priame
> prepojenie digitalnej casti (vystup hradiel cez kapacitu G-D) do vstupu
> prijimaca.

To nemělo žádný efekt.

> Ak je ten plosak len dvojvrstvovy

Je jen dvouvrstvý.

> premostil by som aj tu prerezanu zemnu
> rovinu. Jedna prepojka rovno ponad napis C48, dalsia tesne pod katodou
> tej diody. Dalsich par (aspon 3) po dlzke medzi R21/C53 a R44.

Nejdříve jsem spojil zemní rovinu v místech, které jste doporučil. "Na ucho" jsem žádný rozdíl nepozoroval. Zkusil jsem ale propojit zemní rovinu pod procesorem a to docela pomohlo. Nyní ruší 32kHz hodiny pouze v pásmu 3.5MHz, zázněj je slyšet každých 32kHz. V pásmu 7Mhz a vyšších už zázněje uchem nejsou rozlišitelné, což je úspěch. Zkusím ještě pár zemních propojek přidat, ale už mám desku zadrátovanou dost smaltovanými propojkami a nerad bych nějaký smalt poničil. Systémové řešení by bylo použít čtyřvrstvý plošný spoj se zemní plochou uprostřed, ale to by stavebnici asi výrazně prodražilo.

Bohužel jsem zjistil, že 32kHz hodiny způsobí pomalé probouzení, takže nejsou použitelné. RC oscilátor běžící na asi 150kHz produkuje slušný rachot na 3.5MHz, na 7MHz je docela slyšitelný, na 10Mhz už není detekovatelný. Nakonec jsem přece jen rotační enkoder předrátoval na piny s interrupty, takže polling není třeba. Procesor většinu času prospí a žádné rušení nejsem schopný detekovat. Pouze pod pásmem 7MHz se projevuje prskání při ladění asi přez rozsah 10kHz, kdy procesor běží v krátkých intervalech na RC oscilátor asi 6.9MHz. Po zastavení ladění je zase klid. S tím se asi smířím.

Vojta Bubník