[OT] Uraz elektrickym proudem - autobaterie?

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Pátek Prosinec 18 09:57:45 CET 2009

Já nikdy nezapomenu jak jsem před mnoha lety stavěl první PA cca 30W na 432MHz s lampou HT323 (východoněmecká kopie 2C39). Na anodě měla něco přes 900V. Do té doby jsem byl zásadně "tranzistorový" takže jsem z toho napětí měl opravdu respekt. Ale znáte to... Měl jsem problémy s pronikáním VF mimo dutinu a potřeboval jsem to nějak zastínít. Takže jsem tam čaroval z kousky plechu tak inteligentně až mi jeden spadl dovnitř dutiny. A v té chvíli převládl instinkt "zachránit lampu" nad rozumem a než jsem si uvědomil co dělám sáhl jsem pro něj. Druhou rukou jsem se držel kostry. Teda lidi... To byla prda :-)). Od té doby ríkám, že jsem testovaný na kilovolt :-). V prstu jsem měl vypálenou malou černou dírku.

Další legrace byla když jsem kdysi opravoval naši starou ještě lampovou televizi. Měl jsem sundaný kryt z VN a hledal jsem problém. V tom přišel táta... Táta o elektrice ví tolik že když na ni připojíte žárovku tak svítí. Ukaž kluku co to děláš :-)). Tati bacha tam nesssaaaaahejjjj.... Práááásk. Táta přeletěl celou místnost :-). Naštěstí mu to nijak neublížilo takže mi po několika minutách dokázal i vynadat. Ale to už jsme s mámou prskali smíchy takže se to trochu minulo účinkem :-).

Ale nejlepší bylo, když jsem byl ve 14ti letech na brigádě v sušičce obilí. Jednou se tam zastavil pásový dopravník. Ten poháněl motor o průměru tak 3/4 metru. Takových motorů tam byla spousta. Tak mistr a několik dělňasů vlezli do kobky rozvaděče a já zvědavý kluk samozřejmě šel s nima. Podle štítku na motoru jsme našli stykače které ho ovládaly. Bylo to klasické zapojení 3f motoru s reverzací dvěma stykači. No... Stykače. S podobnou velikostí jsem se později setkal na lokomotivách - poctivých pár kilo mědi. Elektriku k nim přiváděly poctivé CU šíny cca 100x10mm. Ten mistr kolem toho čaroval a tak jsem ho upozornil, že NESMÍ sepnout oba stykače najednou. No to jsem tomu dal. 14ti letý kluk přece nemůže poučovat pana mistra že !?! Co ty mi kluku budeš... PRAAASK... Lidi, neviděl jsem a neslyšel ještě řadu minut po tom. Ani nevím jak jsem se z té kobky dostal. Mistr seděl na zemi kroutil hlavou a pořad jen opakoval "kurva to byla šupa" V obličeji měl vypálené Véčko jak držel prsty a mezi nimi mu to prsklo do ksichtu. Naštěstí oči měl zastíněné prsty. Ruku i obličej měl poďobané drobnými kuličkami mědi. Ze stykačů zbyly šrouby, kterými byly přišroubované k základně. Zbytek se vypařil. Ten den už se nepracovalo :-))).

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Snehulak
Sent: Friday, December 18, 2009 8:58 AM
To: HW-news
Subject: Re: [OT] Uraz elektrickym proudem - autobaterie?

My jsme na stredni elektro skole meli regulovatelne stridave zdroje .Takze kdyz nebyl mistr na dilne sazeli jsme se kdo vydrzi vetsi napeti jeli jsme postupne od 0 dal :) Nechapu , ze to nikoho nezabilo . Jinak uz jsme vsude na zasuvkach meli chranice jen ty zdroje byly "bezpecnostni dira" . Ty chranice byly k vzteku pac kdyz na to bylo zapojeno 20 pajek, 20 SS regulovatelnych zdroju a jeste par PC tak to furt vypadavalo.

Dalsi kratochvile ve chvilich nudy bylo , ze jsme delali granaty z kondiku ze salovych pocitacu , kdyz jsme je chvilku zivili SS napetim prave z tech regulovatelnych zdroju. Takove bomby a bordel by nam mohli zavidet o silvestra lecjaci pyrotechnicti silenci :) Ale mimo to jsme se tam naucili perfektne pajet a ovladat porty pocitacu a taky jednocipy takze skola kazdopadne se hodila.

snehulak