Prepetova ochrana?

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pondělí Srpen 3 00:53:00 CEST 2009

Presne tak. Elektronika nie je len o tom naflakat suciastky a nejako pospajat drotmi a plosakmi, najma ked ide o vyssie nez male frekvencie - a o tie (vo forme prudkych hran) tu ide.

Pre bleskoidno-indukovane pecky je niekedy vela aj 10cm po plosaku k tomu transilu (a naspat po rozliatej zemi), ako som mal prilezitost sa prednedavnom presvedcit. Kedze sa tej pecke nechcelo chodit po plosaku, radsej prerazila do skratu dva pary 1N4148 (to je ak sa nemylim nominalne 50V) zapojene ako ochrana zvonku tahaneho signalu zaverne voci napajaniu a zemi (pricom este predtym je tam seriovy odpor, ktory ostal pochopitelne nedotknuty). Hladal som to dost dlho, kedze navonok to bol slus napajania voci zemi, a naokolo boli odidene aj ine polovodice (suvisiace len cez napajanie).

Ta sietovka je galvanicky oddelena pomerne slusnym trafom, takze ak cez to nieco prelezie, tak bud je to napatie ako hovado, alebo nabezna hrana ako hovado, alebo oboje - a v tom pripade sa to tiez nebude unuvat az po zdroj ale si najde cestu inakial.

wek