Ochrana vstupu a vystupu optocleny, je to nutne?

novakmiroslav@post.cz novakmiroslav@post.cz
Středa Duben 8 15:13:53 CEST 2009

Zajimalo jak moc je potřeba vstupy a výstupy oddělit optočleny u průmyslové elektroniky.

Navrhuji elektronicke zarizeni pro prumyslove pouziti, prakticky takové napevno naprogramovane PLC. Vstupy jsou především z optických a indukčních čidel. Výstupy pak vedou do pneumatických ventilů. Jádro tvoří procesor AVR Mega.

V jedné variantě jsem měl všechno odděleno - tj vstupy i výstupy před výstupním tranzistorem - a procesor jsem měl napajeny přes DCDC měnič, takže byl úplně galvanicky oddělený.

Potom jsem si ale položil otázku k čemu to je vlastně dobré? Všechny vstupy a výstupy používaly společnou zem, takže nějakej rozdíl potenciálů ty optrony stejně nevyřeší. A nějaké napěťové špičky vyřeší dělič napětí (čidla dávají 24V signál) a ochrané diody na pinech procesoru. Navíc náklady na optrony jsou srovnatelné s cenou procesoru.

Toto jsem realizoval a funguje to stejně jako verze s optronama. Přece jen ale nemám úplnou jistotu, zda to spolehlivost tímto přístupem nemůže být nějak snížena.

Proto bych se chtěl zeptat na váš názor. A případně i na situace kdy optrony důležité jsou.

Díky Mirek.

Miroslav Novak

http://www.hledejsoucastky.cz
http://www.miroslavnovak.com