Open source a freeware [ Was: Open source programator ]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Září 24 13:46:07 CEST 2008

> No tak podme doplnit tie data: pouziva Tvoja mama Linux?

Zdravím,
  bohužel nevím, zda moje máma na Onom světě používá Linux a ověřit to
nijak nemohu, ale:
  - Moje žena (věk je tajný, ale už to není žádná mladice :-) ) používá
    (výhradně) Linux - pracuje jako průvodkyně turistů a agendu dělá
    běžně v OpenOffice + dalších
  - Moje dcera (13) používá doma výhradně Linux, ve škole samozřejmě
    windows, ale jen proto, že tam Linux nemají :-)
  - Mí synové (16, 9) používají doma výhradně Linux, starší ve škole
    (průmyslovka) také, mladší ve škole zatím na počítači nedělá.
  Chtěl bych též říci, že moje žena chodila i na kursy práce s počítačem,
samozřejmě zaměřené na běžnou práci (office, zpracování fotek...) a
občas utrousí poznámku typu "představ si, oni na windows nemůžou hýbat
s maximalizovaným oknem" ( v Linuxu to normálně jde, prostě se vystrčí
kus okna z obrazovky) nebo "představ si, oni tam mají jen jednu plochu"
(standardní setup, co doma používáme, má 12 ploch a dole přehledný
přepínač, co na které je). Jinak je spokojena s tím, že co se tam naučila,
může doma použít prakticky 1:1 v případě office a alespoň zhruba v případě
těch obrázků (protože photoshop a gimp se přeci jen liší už více).
Nadto si umí pustit TV, přehrát film, pustit rádio, vypálit kamarádce fotky
atd. Moje dcera zase hravě stahuje přes počítač a USB kabel do mobilu
mp3 a z mobilu fotky, které udělá, pálí CD, kouká na filmy a samozřejmě
píše úkoly, kreslí obrázky a hraje hry, v tom si se syny nezadá.

  V rámci objektivity je nutno říci, že nikdo z nich si ty systémy
neadministruje, to jim dělám já. To ale odpovídá situaci ve firmě, kde je
nějaký IT odborník, který se o to ostatním stará.

S pozdravem Pavel Troller