Digitalni osciloskop -> VNA

Andrej Jancura hw_aj@zoznam.sk
Pátek Září 19 22:19:45 CEST 2008

Moje reakcie oznacim *

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of balu@home
Sent: Thursday, September 18, 2008 8:58 PM
To: HW-news
Subject: Re: Digitalni osciloskop -> VNA

dva priklady tam mas, meranie bez spravnej kalibracie.

* Som si myslel, ze to hned takto zaklincujes... Mimochodom, pokial sa
pamatam, tak stacilo nastavit typ kalibracie a pristroj uz sam hodil
zakladne nastavenia kalibracnych konstant, takze merat sa priblizne dalo aj
nekalibrovanym.

Skusim vymysliet nejaky priklad kde to bude este vypuklejsie.
Zatial mozem spomenut napriklad meranie elektricky dlhych objektov
bohuzial aj z vlastnej skusenosti :-)

Mame spravne nastaveny a nakalibrovany analyzator (VNA - vector network
analyzer) pripojeny povedzme k prenosovemu vedeniu.

* Takze aby sme sa dohodli, ja som napisal NWA, ak by som napisal S-NWA, tak
to je ten druhy... Nemusel si zrovna menit thread. Ale budiz.

Chceme merat povedzme v casovej oblasti.

* Na meranie sa principialne pouziva TDR. Aby si sa vyhol principialne
matematike (ta princip merania nezmeni a principialne inu metodu merania
nenahradi)

nastavime spodnu a hornu frekvenciu tak aby inverzna transformacia fungovala
ako ma. Vsetky merania vyzeraju
normalne, takze nepozorny operator si opise hodnoty a hotovo. Pristroj
ale ukazuje ovela kratsie vedenie ako by sme z fyzickych rozmerov
predpokladali. Problem je pritom velmi jednoduchy ale musime detailne
rozumiet tomu ako meranie funguje. Medzi dvoma frekvencnymi bodmi je
urcita vzdialenost, ktora vynasobena elektrickou dlzkou dava urcity
fazovy skok. Ak je tento medzi dvoma meracimi bodmi viac ako 360 stupnov
dochadza k aliasingu (fazove detektory meraju vzdy modulo 360) a
vysledky su sice velmi presne ale uplne na hovno. Pokial si si nie
vedomy tohoto problemu a manualne nespocitas aka moze byt maximalna
velkost frekvencneho skoku pre tvoj merany objekt tak dostavas uplne
nezmysly a nevies preco.

* Ako chces potom zmerat rychlo body zmeny fazy? Jedno riesenie poznam,
frekvencne okienka, myslim, ze sa to vola 'user frequency list'...

Druhy priklad je meranie objektov ktore maju dlhe skupinove oneskorenie
(napriklad filtre) v porovnani s rychlostou rozmietania. Moderne
pristroje su v porovnani so strasimi bezne aj radovo rychlejsie a na
zmeranie jedneho bodu casto nepotrebuju viacej ako par mikrosekund. Ked
ale ladis nejake filtre v MHz oblasti, alebo nebodaj nejake filtre s
krystalmi rychlost rozmietania moze byt lahko rychlejsia ako odozva
obvodu na vstupny signal. Namerias uplny nonsens.

* Len tak mimochodom myslim si, ze niekde v menu bude funkcia 'sweep time',
takze to co tu popisujes sa bude dat obabrat. Programers guide som si
prestudoval vcelku dobre...

Treti priklad moze byt (tiez z vlastnej skusenosti :-)) meranie s
frekvencnym offsetom.

* tak toto robili manici uz s tym s cim som robil ja...

Moderne pristroje dovoluju excitovat merany objekt
na nejakej frekvencii a merat odozvu na inej frekvencii. V obvode potom
este vystupuje tretia frekvencia - lokalny oscilator, ktora sa pouziva
na zmiesavanie. Ak merias presnejsie a pouzivas nizsie sirky pasma
(resolution bandwidth) a referencne 10MHz oscilatory network analyzera a
lokalneho oscilatora nie su naviazane na spolocnu referenciu staci
rozdiel par desiatok Hz tak bude network analyzer pozerat na zlu
frekvenciu. Mozes mat stastie ak sa aspon trochu trafis do sirky pasma
IF filtra a uvidis aspon nejaky signal. S  malou amplitudou, ale
frekvencna charakteristika bude mat spravny tvar. Len bude chybat zisk.
Pristroj je stale spravne nakalibrovany a meria spravne, akurat je to
nonsens. Po pripojeni na spolocnu referenciu vsetko funguje ako ma.

Stvrty priklad je tiez z praxe. Doteraz sme pouzivali na meranie
prenosovej charakteristiky zvazku protonov v SPS velmi stary analogovy
network analyzer. Vsetko fungovalo vyborne, ani sme nad tym nerozmyslali.
Kupili sme novy high end analyzer do labaku a potrebovali urobit nejake
merania v ringu tak sme ho tam zobrali, lebo je ovela pokrocilejsi a
umoznuje velmi lahko ukladat namerane data. Doteraz sme mohli robit len
fotky polaroidom.
Zapojili, nastavili presne rovnake parametre a vysledok bola uplne
nahodna krivka. Vzdy ina. S presne tymi istymi nastaveniami oboch
pristrojov. Problem je zrejme v sposobe spracovania signalu vtedy a
dnes. V strukture zvazku su medzery, t.j. signal ktory vidi pristroj nie
je kontinualny sinusovy. Analogovemu to nevadilo, zrejme ma dlhe casove
konstanty. Modernemu to vadi, doba za ktoru zmeria jeden bod je tak
kratka ze nasekany vstupny signal nedokaze spracovat. Pokial nepoznas
presny sposob ako ten pristroj pracuje mozes lahko uverit tomu ze co
vidis na obrazovke je naozaj pravda.

* takze sa zda, ze nove modely NWA su vlastne TDR s dobrou matematikou...
Mimochodom, kde dnes koncia komercne pristroje, stale na 110?

A.

Su to drobnosti, ktore ked si precitas a niekto ti ich vysvetli
pripadaju uplne samozrjme. Ale pokial o tom nevies tak sa pekne natrapis
kym dojdes na to kde je problem :-)
b.