Ucinnost transformatoru bylo Trafa od SOS?

Martin Záruba swz@volny.cz
Čtvrtek Září 11 15:48:46 CEST 2008

To je zvlastni. Je sinusivka CH1 opravdu orezana na vrcholech? To by
vypadalo, ze trafo se presycuje. Proc je na CH2 na konci kladne pulperiody
spicka (cca 30%?) a navic na zaporne neni? Umite to nekdo vysvetlit?

Martin Zaruba
----- Original Message -----
From: "Ondrej" <leguanolog@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Thursday, September 11, 2008 3:29 PM
Subject: Re: Ucinnost transformatoru bylo Trafa od SOS?

Jelikož mě tento problém zaujal tak jsem si změřil svůj toroid 12V/5A
(je sice větší ale princip je stejný). Změřil osciloskopem prostě napětí
a proud primárem a ty jsem v Matlabu vynásobil a tudíž je tento výsledek
IMO principiálně správný (samo s nějakou chybou).

Výstup 13V/20mA = 272,74mW
Vstup 230V/2,66mA = 518,4mW a účinnost je tudíž 52% Cos (phi) vysel
0,833. V příloze posílám změřený proud a napětí (a omlouvám se za
přílohu těm co to nezajímá).

Pro ty co to zajímá zde je postup měření:
Na osciloskop jsem připojil proudovou sondu na primár a napěťovou na
sekundár (fázový posuv primár/sekundár je malý, takže to nevadí). Pak
jsem zapojil na sekundár zátěž a změřil efektivní (TRUE RMS multimetrem
ne nějaký šumt s pseudo RMS) proud a napětí primárem a sekundárem a
uložil si napěťové a proudové průběhy. Pak jsem průběhy nahrál do
Matlabu a "znormoval" je tak, aby efektivní hodnoty odpovídaly těm
změřeným a pak jen podle definice určil P, S a cos phi pro primár a
sekundár (ten pro kontrolu). Kdo by měl zájem tak mohu dodat příslušný
script.

OH

Petr Zahradnik napsal(a):
> Ahoj,
>
> tak mi to nedalo a podnikl jsem kroky, abych mohl zmerit ten ucinik.
> Toroidni transformator ma ucinik 1,00. Takze tato tabulka je pravdiva:
>
> 92,37 mA / 8,208 V = 0,769 W ... 3,952 mA = 0,912 W => 84,32 %
> 120,12 mA / 8,029 V = 0,964 W ... 5,060 mA = 1,168 W => 82,53 %
> 170,73 mA / 7,659 V = 1,308 W ... 7,093 mA = 1,637 W => 79,90 %
>
> Normalni transformator ma ucinik daleko mensi, takze zmereno (zmeril
> jsem take vyssi proud):
>
> 120,4 mA / 8,05 V = 0,969 W ... 13,99 mA / 231,1 V / 0,51 = 1,649 W =>
> 58,76%

> [...]

Jabber: Iguaner@jabber.cz
ICQ: 122712466

|       IKORAS - My home-made MP3 player          |
|       http://ikoras.iglu.cz                     |

----

7:03