PC pro vyvojarinu

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Říjen 30 20:38:44 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 30.10.2008 od Zdeněk lada:

> Výsledkem výše uvedené filosofie je, že člověk který chce pracovat s
> I/O porty a vůbec se trochu zaobírat například sběrem dat z měřících
> přístrojů a jednoduchým ovládáním nějakých výstupů, musí zvolit
> počítač 386 a DOS. Architektura vyšších procesorů přestává být
> veřejně přístupná, LPT a COM mizí, OS zakazuje uživateli takto
> pracovat. Prostě paráda.

Promin, ale tohle je demagogie. Paralelni port je velmi stary
komunikacni port urceny pro tiskarnu. Tento port byl davno prekonan,
tak jako napriklad derny stitek, derna paska, ale i treba kazetovy
magnetofon (pripojeny k pocitaci) nebo 5,25" disketova mechanika. Tak
to proste je. Za to prece nemohou Windows Vista, tomu se rika vyvoj.
Pritom paralelni port dnes jeste stale je k dostani jako karta do PC,
muzes ho mit, kdyz mas nejaky software na 5,25" disketach, tu uz asi
nesezenes.

Presto znovu opakuji, paralelni port byl vzdy urceny pro tiskarnu. Ze
ho nekdo vyuzil jako low-cost reseni pro jakousi komunikaci, budiz. To
nic nemeni na tom, ze paralelni port pro to nebyl urcen a protoze to
bylo low-cost "cunacke" reseni, nikdo negarantoval, ze to bude
vyuzitelne take v budoucnu. Jestli si nekdo pred 10 lety koupil
programator na paralelni port, pak holt musi pocitat s tim, ze po 10
letech bude mit nejaky ten problem s timto proprietarnim resenim.

Pro programator je prece urcene jine rozhrani - USB. Ma ho uz spousty
let kazdy pocitac, funguje to hezky uz od Windows 98. Vzdyt je to 10
let. To je vazne hodne dlouha doba pro obnovu periferii. Ano, jestlize
nekdo pouziva nejaky 15 let stary bazmek, budiz, pak ale pro nej
nebude nejaky vazny problem provozovat take 15 let stary pocitac s tim
DOSem.

Co se tyka komunikace seriove, COM porty jsou stale plne podporovany
ve vsech modernich operacnich systemech. Ze nejsou pritomny na vetsine
novych noteboocich, to je proste otazka poptavky a nabidky. Bezni
uzivatele COM port nepotrebuji a kdyz ano, plne jim vyhovi prevodniky
USB-RS232. Neni v tom problem. Jiste, jestlize nekdo koupi levny
krapovity prevodnik, ma smulu. Zrovna tak kdyz pouzije nejaky stolety
program, ktery pristupuje na porty nejakym desnym zpusobem. To ale
neni problem vetsiny uzivatelu PC - Personal Computer - ano, to je
osobni pocitac. Ne prumyslovy pocitac.

Proc se nenadava na to, ze v pocitacich defaultne neni galvanicky
oddelen rozhrani RS-422/485, kdyz to by se dalo spise predpokladat,
pokud se bavime o mericich pristrojich a sberu dat?

Vysvetli mi prosim toto:

> Ale nazývat to hovadinou, to je pouze diktát určité filosofie který
> se většině programátorů nelíbí.

Jak si to mam prosim vysvetlit? Co se vetsine programatoru nelibi? Ze
v osobnim pocitaci nemohou pristupovat na paralelni port? To si ze me
delas legraci, ne? Dneska uz vetsina programatoru ani nevi, co to
paralelni port je, o MS-DOS mozna slyseli od starsiho kamarada. Kde
beres tu informaci, ze vetsine programatoru se to nelibi? Vetsinu
programatoru vubec nejake I/O porty nezajimaji, protoze delaji
databazove nebo webove aplikace. O hardware vedi prdlajs :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz