Teorie: Vypocet ztratoveho vykonu

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Sobota Říjen 11 11:14:16 CEST 2008

1. přiblížení: Napětí je nezávislou veličinou (pokud můžeme po zanedbat
úbytek na žárovce), usměrněné, ale nevyhlazené. Předpokládejme dále, že TR1
je sepnutý po zanedbatelný čas a 20 V na zenerce je též zanedbatelných.
Použijme tedy efektivní hodnotu sinusového napětí.

P = Uef^2 * R

2. přiblížení: V serii s odpory je zenerka a 3 další diody (z čehož 2 v
usměrňovači se pravidelně střídají s druhými dvěma). Za předpokladu, že C1
bude vybitý po zanedbatelnou dobu můžeem tvrdit, že:
  a) Odpory prochází proud, jen když je cca u>22 V
  b) Diody se s odpory dělí o výkon a to tím způsobem, že jim užírají 22 V z
průběhu u.

Integroval bych tedy (u-22)^2 * R od okamžiku, kdy u>22, dejme tomu do π/2,
přičemž u=325*sin(2*π*50*t)

3. přiblížení: Celý obvod je blikadlo a v době svitu žárovky diskutovanými
odpory neprochází proud. Nyní jsou 3 možnosti:
  a) Bliká-li z hlediska jejich tepelné kapacity a výkonu rychle, výkon je
nižší v poměru odpovídajícím střídě nesvícení.
  b) Bliká-li z hlediska jejich tepelné kapacity a výkonu pomalu, stav kdy
nesvítí nás nezajímá.
  c) Je-li rychlost blikání někde mezi a a b, museli bychom stanovit
tepelnou impedanci těch odporů a podle ní vypočítat max oteplení.

Jelikož a) jsem línej to integrovat, b) je to stejně jen kvůli volbě jmen.
výkonů R, spokojil bych se s výpočtem dle ef. hodnoty:-)

Ještě k příloze: 12 kB nevadí (přestože z toho kvůli špatným normám vzniklo
20), ale celkem bych ocenil menší pixelové rozměry obrázku, aby se to
pohodlně vešlo do nemaximalizovaného okna Outlooku pod text. Tzn. zmenšil
bych ho na 50 %.

PH

From: "Saša Svobodová" <sasa@zirafoviny.cz>