Teorie: Vypocet ztratoveho vykonu

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Sobota Říjen 11 09:00:48 CEST 2008

Nejsem prilis zbehly v praktickych elektro vypoctech, ale spis jsem
kamaradil s fyzikou a odtud vim, ze vykon na odporu (bez ohledu na
prubeh napeti) je plocha pod grafem ohranicena krivkou - na odporu jde
napeti s proudem ve fazi - tedy to bude integral soucinu R*I^2 za cas -
ted strilim od oka R*Imax^2*sin^2(omega*t). Kde Imax je amplituda proudu.
Za periodu by to tedy mohlo byt W(prace)=0.5*Imax^2*R*T
To ze je to jednou pod a jednou nad 0A je uplne jedno nebot to eliminuje
prave ta mocnina proudu - vykon bude porad kladny.

Kdyz si to rozmalujes a prolozis si caru tak abys rizla sinusouvku
soumerne (v case) dostanes stredni vykon. Ten rozrizlej sinus jde
poskladat tak ze vrsky sinusovek jdou preklopit pod tu stredni caru.
Pro stredni vykon plati tedy:

0.5*Pok to je rovno W/T a to by melo byt rovno 0.5*Imax^2*R (T se pozralo)

Takze muzu pak polozit jako rovny stredni vykon se stejnosmernym:

R*I^2 = 0.5*Imax^2*R a vyslo mi:

I = Imax/odmocnina(2)

Takze me to vychazi tak, ze u stridaveho proudu muzes proste pocitat s
efektivnima hodnotama jak napoeti tak proudu. To same plati i pro napeti.

Hmmm a ted jsem zvedavej kde jsem se seknul...

Radek Vicek