OT Re: bajkonur

Petr Simek psimek@jcu.cz
Pátek Říjen 3 13:27:56 CEST 2008

On Fri, 3 Oct 2008, Zdenek wrote:

> Nechci se poustet do hlubsich fyzikalnich uvah, predstava, ze tlak kola
> na vozovku je shodny s tlakem vzduchu v pneumatice, se mi vubec nezda.
> Naopak bych rekl, ze tyto parametry spolu nesouvisi.

Tlak kola na vozovku neni uplne smysluplny termin. Tim je sila.
Mate vypustene kolo , sedi na rafku, dole neni kulate ale placate.
Zacnete ho nafukovat a kdyz dosahnete urcity tlak rafek se odlepi
od zeme. Pri tomhle tlaku a velikosti te placky dole to akorat
odpovida sile kterou tlaci kolo na podlozku. Nafukujete dal, tlak uz
je 2x vetsi a ta ploska dole se zmensi na pulku. Sila je stejna,
plocha 2 mensi a tlak 2x vetsi. Nafukujete dal a kolo uz je tak kulate
ze ty ocelove kordy uvnitr zacinaji limitovat roztahovani. Pak uz
ten tlak muze rust rychleji nez ubyva ta ploska dole protoze jej
limituje dalsi sila.