[OT] Cena elektriny?

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Neděle Listopad 30 14:04:42 CET 2008

Soukroma emise penez nemusi byt princip na kterem je postavena
ekonomika. Klidne mohou souperit penize od soukromych emitentu se
statnimi a ukaze se ktere jsou lepsi. A ta emise penez neni nic
extremniho. Kdyz treba napisu na kus papiru "slibuji, ze pro
majitele tohoto papiru budu 1 hodinu pracovat na zahrade" a nekomu to
dam (treba jako protihodnotu za to, ze mi vymenil v aute olej) a on to
zase nekomu da tak v ten okamzik se z toho kusu papiru staly po
formalni strance penize. Jasne, ze po mne CNB quli takove blbosti
nepujde, ale kdybych takovymi penezi zaplavil trh tak si to asi
odskacu.

> Ze proste banku si nemuze zaridit nejaky franta
> voprsalek, ktery si ve ctyrlistku precetl neco a ted to chce
> vyzkouset. Nebo ze se nejedna o podvodnika, ktery za nejakou dobu
> zdrhne i s penezi.

Banku si muze zaridit kdejaky trouba treba v Polsku a nezda se, ze by
polske obyvatelstvo bylo decimovano krachy nezodpovednych bankeru.
Proste to neni tak hrozne. A mimochodem takove omezeni ekonomice dosti
skodi - kdyz pred par lety nekdo zkousel delat mikroplatby na
internetu tak po nem hned vystartovali, ze na to potrebuje bankovni
licenci. Takze krome tech 50,000 na server a konektivitu by potreboval
jeste 500,000,000 na bankovni licenci (tehdy byla jeste levna a
snadno dostupna) tudiz to radeji vzdal a dnes odchazeji "bankovni"
poplatky do ciziny za paypal a pod.

> Ale skoda, kterou ta chyba zpusobi se rozlozi mezi vsechny lidi, takze
> neni pro jedince tolik niciva.

Ta skoda je dost niciva i pro jednotlivce, za zcela marne pokusy o
sanaci nekolika bank zaplatil kazdy z nas v prumeru 50,000 korun. Za
to se da poridit uz docela dost :-)

> [...]
> pak ma vyznat? Kdyz budu chtit nekomu nco prodat, tak i jeste navic
> vyvstane dalsi potreba zjistovat, jake je jeho ekonomicke zazemi,
> jestli za sve penize muze rucit. Take pak budu resit problem, jestli
> ti, od kterych zase nakupuji ja jeho penezum veri. Protoze ja napisu
> program, prodam ho za Chlebodolary, ale potrebuju zaplatit jidlo,
> nicmene muj zasobovatel jidlem bere jen rohlikodolary. Tak co ted? Aby
> penize fungovali, musi jim verit vsichni a tedy je musi vydavat nekdo,
> koho vsichni znaji a maji alespon trochu duvery. Coz je v teto dobe

Ale ne. Treba vydavatelu platebnich karet (kde je relativni svoboda)
jsou take tisice ale pouzivame tri nebo ctyri a zbytek je vyhrazen pro
specialni pripady, experimentatory a znalce. Stejne by to dopadlo u
soukromych emisnich bank, taky by jich zbylo jen par. Ostatne kdyz
bych vam chtel za neco zaplatit treba ve bhutanskych ngultrumech tak
bych to klidne bylo mozne ale asi byste me poslal nekam, ze berete jen
koruny a pripadne eura nebo dolary. Pritom je to zcela legalni,
existujici a uznavanym statem emitovana mena.

> No a kdo zaruci, ze ta banka je duveryhodna? Ano vy muzete jak chcete
> potrestat cloveka, ktery zalozil banku a skrachoval, ale i kdyby jste
> ho odsoudili k uhrade vsech dluhu, tak to proste nezaplati, protoze
> nema a nikdy mit nebude.

Nikdo, aspon by si lidi dali majzla. Neni to nic neobvykleho, stejne
lidi maji vetsinu investic v akciich a ne v bankach, pri tom nikdo
neruci za to, ze urcita firma nezkrachuje.

> Ano muzete vytvaret slozite postupy jako mit penize v desitkach bank,
> a kdesi cosi, ale na tom spotrebujete spoustu casu, ktery by se dal
> mnohem ucelneji vyuzit k tomu, co je produktivni cinost.

Jen by bylo vic maklerskych firem ktere by tvorily jakysi nezavisly
front end pro banky. V oboru operacnich systemu je to presne to po cem
volame a co bychom chteli ze systemu mit a u bank ze by to najednou
bylo proti necemu?

> Krestanstvi je take zalozene na lasce k bliznimu  a presto byli
> krizove vypravy.  Muzu prece trestat ty, kteri nuti nekoho chodit
> dokostela - treb rodice, kteri nuti chodit sve deti. Nebo naopak muzu
> trestat ty, kteri brani nekomu chodit dokostela, treba rodice, kteri
> tam neposilaji sve deti.

Krestanstvi je vira, tudiz ji zakonite bude nekdo sirit, propagovat
apod. Ale ze by nekdo siril ateismus? Tvoril ateisticke klastery,
hierarchicke spolecnosti s a-papezem a a-biskupy v cele? Ne, protoze
ateismus je absence viry. Podobne je to s ideologickymi a
neideologickymi (resp. v realu silne a slabe ideologickymi)
politickymi stranami a smery.

> No tohle je bohuzel jadro celeho problemu. Jak zde sam v podstate
> rikate, argumenty ktere jste prednesl nemohou ve sve ciste podobe
> fungovat prave s techto duvodu. Dulezite je tedy to jaky kompromis
> udelat a na tuto otazku jsem ve vasem emailu odpoved nenasel. Protoze
> soucastny stav se da pomerne snadno prohlasit za Vami popisovany
> system s urcitou mirou sedosti. Banku muze zalozit kazdy, ale musi
> splnit podminky. Platidlo muze vydavat kazdy (stravenky, poukazky,
> dluzni upisy), ale musi ...

> Honza

Jiste, pokud se podari problem prevest na otazku kvantifikace je napul
vyreseny. A odpoved na tohle je - tech omezeni je prilis moc a jsou
prilis uzce vymezena a spatne zduvodnena. Maloktere jasne obstoji v
konfrontaci s otazkou "co by se stalo, kdyby se toto omezeni zrusilo".
Vetsinou totiz nic.

Ales Prochaska