[OT] Cena elektriny?

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Listopad 30 00:44:19 CET 2008

> From: "gatilo" <gatilo@centrum.cz>
> Navrat k osobni zodpovednosti je jiste dobra vec. Jen nejaka
> souvislost mezi osobni zodpovednosti a soukroumou emesi penez se mi
> zda znacne mlhava.

Současný stav má několik základních vlastností, které jsou v rozporu s
osobní zodpovědností:
- Když banka krachuje, škody zaplatí stát a banka buď dál funguje, nebo
alespoň vedení odejde se "zlatými padáky". Jak jsem již jednou psal, je to
jako vyplácet sociální dávky gamblerům.
- Lidé musí používat určité měny, jejichž základní vlastnosti určuje státní
regulátor. Když udělá chybu, jemu se nic nestane, lidé před následky té
chyby nesmějí unikat a všichni to nakonec zaplatí.

Svobodné bankovnictví znamená, že:
- Kdokoli může emitovat vlastní měnu a definovat její základní vlastnosti:
Zda a jakými komoditami (či něčím úplně jiným) bude kryta, jakou metodou
bude emitována, zda se s ní smí provádět FRB a s jakým rezervním poměrem,
zda a v jaké výši bude poskytovat pomoc při runu, ...
- Kdokoli může odmítnout platbu v penězích, které se mu nelíbí.
- Kdokoli může založit banku se vším, co k tomu patří.
- Kdokoli ponese následky svého rozhodnutí, ukáže-li se později jako chybné.
Stát mu pomůže maximálně soc. dávkou, aby měl na chleba.

> Ale ty k do v nej neveri je mozne stinat a upalovat stejne dobre jako
> v pripade libovolneho jineho -ismu.

Není.

Základem liberalismu je právě myšlenka, že apriori zakazovat a trestat lze
jen objektivně násilné jednání. Tedy takové, kdy jeden člověk udělá druhému
něco proti jeho vůli. Sem lze jednoznačně zařadit krádeže, podvody, vraždy,
znásilnění, ale už ne např. dívání se na renderované obrázky nahatých
holčiček, prodej drog svéprávným osobám, chození do kostela, nebo naopak
nechození do kostela.

Pochopitelně nic není dokonale jednoduché a černobílé, takže i soudy v
liberálním státě musí rozhodovat spory plynoucí z efektu sousedství (např.
když si paní ve 4. patře paneláku pořídí prasata a bude to smrdět po celém
domě). Musí existovat jistá ochrana životního prostředí. Lidé nesmí být bez
svého výslovného souhlasu vystaveni zdravotnímu riziku. Musí být povinná
školní docházka, ...

PH