Testik na patek - kontrolka s led

Saša Svobodová sasa@zirafoviny.cz
Sobota Listopad 29 19:17:47 CET 2008

Hezky vecer,

    predpokladam, ze zakladni zapojeni LED s predradnikem je zname. Pri
stridavem napajeni je nutne doplnit jeste jednu diodu zapojenou
paralelne, ale opacne, k LED aby tato byla chranena proti prepeti v
zavernem smeru. Jako predradnik lze pouzit rezistor, kondenzator nebo
tlumivku. Bezne se pouzivaji prvni dve moznosti.

    Rezistor je jednoduche reseni, ale vznika na nem teplo a je potreba
jej nejak vyzarit. A toho ztratoveho tepla je vice, nez je uzitecneho
svetla. Vyhodou je jednoduchost, spolehlivost, moznost chodu na stridavy
i stejnosmerny proud. Neni treba resit prechodove jevy.

    Kondenzator se da pouzit jen v pripade stridaveho napajeni, u
stejnosmerneho pouzit nelze. Kondenzator se v obvodu stridaveho proudu
chova jako odpor - vykazuje urcitou impedanci a te se vyuziva k omezeni
proudu LED. Na rozdil od rezistoru na nem nevznika zadny cinny vykon a
tudiz se nehreje. Nevyhodou je vetsinou vetsi rozmer kondenzatoru,
nemoznost chodu na stejnosmerny proud a nutnost reseni prechodoveho jevu
pri zapnuti.

    Pouzit k omezeni proudu tlumivku jsem jeste nevidela, ale je to z
principu take mozne :-)

    U mensich proudu uspornych LED je vyhodnejsi pouzit rezistor, ale
pokud je proud vyssi nez asi 15mA je vyhodnejsi pouzit kondenzator,
pokud tomu nebrani neco dalsiho.

					Saša K. Svobodová

            www: http://www.zirafoviny.cz

           mail: sasa . svobodova      @            centrum.cz