Rušení od VVN [Was: Re: Vetrniky]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Listopad 19 09:06:48 CET 2008

> No vidíte a my měli ještě paralelně k tomu kondíku odpor, dokonce mám pocit
> že měl i sériový, ale to bych musel vyhrabat staré sešity z půdy, nejsem si
> jist. A těch schemat bylo víc - pí, té, gama články, každé se pak počítaly
> každý trochu jinak, ale výsledek byl stejný, jen se někdy počítalo líp s tím
> nebo oním. Možná vám něco až příliš zjednodušili. Svody na izolátorech
> nejsou jediným "odporem" zde a pokud špína na izolátoru způsobí že se po něm
> začne plazit nějaký proud, je brzy uškvařen. To vysoké napětí má jistá
> [...]

Zdravím,
  tahle tematika mne zaujala. Mé alternativní HAM pracoviště je na chalupě,
cca 800m vzduchem k vedení VVN 440kV. Když jdu a postavím se pod stožár,
slyším seshora takové "chrčení", jako by tam někde probíhal měkký výboj.
Bohužel, velmi podobné chrčení slýchávám i na svém rádiu, kde dokáže zahltit
prakticky celé KV, má S nějakých 9+40dB a prostě se s ním nedá nic dělat.
Není to však vždy. Překvapivě to přejde po dešti, po silném lijáku je éter
na pár hodin čistý. Ráno (padlá rosa ?) to bývá čistší než odpoledne. Přitom
když jdu pod stožárem v dešti, chrčení je obvykle akusticky silnější a má
jiný charakter (spíše bílý šum než výstřelkové chrčení). Čím může být to
rušení způsobeno ? Má jednotlivec šanci žádat o nápravu ?
  S pozdravem Pavel Troller