Vetrniky

Novotny Pavel novotny.pp@atlas.cz
Pondělí Listopad 17 22:10:54 CET 2008

Cerne uhli je hezka vec a pro metalurgii i dulezita, ale energeticky to je v nasich zemich predevsim o hnedem uhli. Pro zajimavost jeden z nejstarsich dolu na hnede uhli byl dul Ondrej, ktery zalozina rodina Lobkovicu jiz kolem roku 1785,dul byl provozovam cca do roku
1905, za dobu provozu se z nej vytezilo 700.000 tun uhli. Zajimave je, ze kolem roku 1870 dokazal dul vytezit 15000tun uhli za rok a to pouze s 25 zamestnanci a bez "moderni" techniky.
Ja pravda, ze lze prokazat, narust zalesneni CR proti stavu v 17-19 stoleti, duvodem je jednoznacne pokles pouzivani dreva jako hlavniho paliva, ona takova sklarska hut s vetsi peci dokaze sezrat docela dost dreva, o meste nemluve.