dutnavko-rezistorova logika po druhe

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Listopad 8 22:34:23 CET 2008

No, zacnem tym, ze este stale nerozumiem ulohe odporu medzi 1 a 2, a nie
je ani v tej brozure, takze by som ho preventivne vykopol.

Dalej, ak som dobre porozumel popisu v patente, tak Tebe to funguje
uplne inak... ;-) Podla toho popisu sa to ma preklapat na nabeznu hranu
budiaceho impulzu, a Tebe sa to preklapa na dobeznu (nabeznu mas riesenu
ledabolo cez ten 100k odpor, takze ta urobi len ten maly kladny picus
viditelny na obrazku gl6 - vsak mas sirku impulzu 40ms? - preco ten
picus nie je vidiet na gl3 to netusim).

Povodny popis hovori, na zaciatku sa vypinacom rozsvieti jedna tlejivka
(nech je to ta lava, #15), a to je stabilny stav, lebo tym sa vytvori na
spolocnom odpore taky ubytok, ze ta druha nema dostatocne napatie na
zapalenie (znamena to, ze ak tam nie je ten odpor medzi 1 a 2, tak treba
volit iny pomer "horneho" a "dolneho" odporu, lebo na "nehoriacej"
strane nie je na "hornom" ziadny ubytok, ale ratat mozeme aj potom).
Znamena to aj to, ze v bode 1 je mensie napatie ako v bode 2, a teda je
kondik nabity, a pri spravnom pomere odporov je ta druha tlejivka
"tesne" pod hranicou zapalenia (ta tesnota urci do urcitej miery
citlivost na ten zapalovaci impulz, a aj na tolerancie a zmeny
parametrov tlejivky).

Ked sa privedie dostatocne velka kladna hrana na 3, svietiaca tlejivka
zhasne, tym skokovito klesne prud jej cez "horny" odpor a teda skokom
vzrastie napatie v bode 1; a cez kondik (ktory ako sme pisali je nabity
tak, ze na strane 2 ma o nejakych 15-20V viac) sa zvysi napatie na
tlejivke #16 tak, ze ta sa skokom zapali. To prudko zmensi napatie v
bode 2, co sa znova cez kondik prenesie do bodu 1, co je vlastne kladna
spatna vazba lebo to napomoze dokonalemu zhasnutiu tlejivky 15.

U Teba to vsak funguje asi takto: zaporny pulz v bode 3 zmensi napatie
cez horiacu tlejivku #15 v bode 1, a cez kondik aj v bode 2. V bode 3 sa
pomaly zvacsuje napatie nabijanim vazobneho kondika cez svietiacu
tlejivku (t.j. lavy "horny" odpor); avsak v bode 2 sa napatie zvacsuje
nabijanim spolocneho 15n kondika cez pravy "horny" odpor, co vdaka
mensiemu kondiku prebehne rychlejsie, takze sa v bode 2 dosiahne povodne
napatie ako bolo v stabilnom stave uz v case, ked na spodnom spolocnom
odpore je este napatie znizene asi o 10 V, co staci na zapalenie pravej
tlejivky. To sposobi skokove znizenie napatia v bode 2, co cez kondik
zhasne tlejivku 1. Lenze nasledok su prave tie dva pulzy, a to potom
bude nedobre ked sa naviaze na dalsi stupen (IMHO ak vsetko bude dobre
nastavene, by mohlo ist viazat aj priamo, bez tej dalsej tlejivky).

Toz skus prehodit to budenie tak, aby to bolo kladnym pulzom; pomeraj, a
potom uvidime co dalej.

wek