OT: Robotour - pravidla

Jiri Foldyna jiri.f@avizo.cz
Středa Květen 28 14:02:19 CEST 2008

Dobry den,

> Spravne - zde je ten spor. Je duchem souteze "problematika vyvoje
> autonomnich robotu NEKDY V BUDOUCNOSTI MOZNA POUZITELNYCH jako
> autonomnich vozidel" nebo "naucit roboty pouzivat smysly analogicke
> lidskemu zraku"?
>
> Osobne si myslim, ze budouci autonomni automobily nebudou vyuzivat pro
> udrzeni se na silnici "smysly analogicke lidskemu zraku", stejne jako
> autopilot v letadle nepristava podle kamery ale podle jinych pristroju
> vcetne specialnich pozemnich navigacnich zarizeni.

Autonomni vozidlo nechapu jako vozik sledujici voditko (lhostejno, at je
timto voditkem smerovy signal ILS nebo cara na podlaze nebo smycka ve
vozovce. Stejne tak "smysl analogicky lidskemu zraku" nechapu jako zarizeni
vyuzivajici pro prenos informaci svetlo ve viditelne oblasti spektra.
Netopyr vyuziva pro orientaci a vyhledavani cilu a prekazek primarne
ultrazvuk a jak mu to panecku jde.

> Kdyz trochu zafantaziruju tak si muzu predstavit treba automaticky
> rizena auta podle nejakych 'dratu v silnici' (vzhledem k cene silnice
> je to par promile navic), ktera spolu pomoci tychz dratu spolehlive
> komunikuji a dopredu se domluvi treba na synchronizaci pri prujezdu
> krizovatkou (predstavuji si dva krizici se proudy aut jak se beze
> zmeny rychlosti, jen vhodnou synchronizaci prolinaji... i kdyz tohle
> asi ne, to by lidi nevydychali, aspon zpocatku :-)) Ale je to priklad
> vetsi propustnosti silnic prave diky tomu, ze _nepouziji_ "smysly
> [...]

Zde bych videl hlavni rozdil v tom, jak chapete autonomni vozidlo vy a jak
jej chapu ja. Vase autonomni vozidlo vysazene uprostred (sjizne) pustiny tam
taky zustane. Autonomni (roboticke) vozidlo, jak jej chapu ja, dorazi na
misto urceni. Je mi jasne, ze to je znacne netrivialni uloha :-), ale jeji
resitelnost je zrejma (i kdyz kreacioniste mozna budou mit urcite namitky
:-).

Jiri Foldyna