Hocus pocus

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Neděle Květen 11 12:16:44 CEST 2008

Ahoj Sasa,
velmi uzitocne materialy, som rad ze si to dala dokopy, prevencie a
osvety nie je nikdy dost.
Mam ale malu poznamku ku sekcii "Při napětí do 1000V lze použít sekyrku
a kabel normálně přeseknout. Je tu jedna podmínka – suché a izolující
topůrko. Přeseknutím se jednak odpojí proud a druhak se skoro na 100 %
vybaví jističe zkratovým proudem přes těleso sekerky. Pro vyšší napětí
tento postup nelze
doporučit, je to moc nebezpečné.".
Toto je pravda ale je to VELMI nebezpecne aj pri nizkom napati
(230/400V). U malych kablov napriklad privod v domacnosti to je
bezpecne, ale akonahle mas kabel napriklad 5x4mm^2 ktory napaja z
blizkeho sltpu miesacku tak preseknutim sa moze presekavajuci velmi
tazko popalit. Vid ako priklad tieto videa:
http://youtube.com/watch?v=i9jpwGTy66g
http://www.youtube.com/watch?v=HaIszMlrQNE&NR=1

Sa to nezda ale aj v beznych rozvodoch v domacnosti byvaju skratove
prudy v rade kA co je dost na to aby sa obluk a mnozstvo kovovych
kvapiek rozprskli do tvare sekajuceho.
Raz som to zazil aj osobne (stlacil som kombinackami zvazok vtedy este
380V kablov, bolo to doma, takze ziadne vysoke prudy, 5mm kombinaciek
som uz nenasiel ale nastastie este stale vidim :-)), videl som par
pokusov a bohuzial sme mali aj jeden uraz kedy tipkovi padol srobovak a
vyskratoval 400V zbernicu. Po uraze sa hovorilo ze by bolo pre neho
lepsie keby to neprezil.
V situacii kedy sa stal uraz elektrickym prudom sa samozrejme rata kazda
sekunda a clovek musi konat rychlo, na druhej strane ale nesmie vystavit
riziku urazu sameho seba. Tuto radu by som mozno trochu upravil a
rozsiril, s varovanim ze je to EXTREMNE nebezpecne.
b.