Tak co s tym spravime?, Was: Roboticky den

Tomáš Vymětal vymetalt@gmail.com
Čtvrtek Květen 8 21:44:39 CEST 2008

Pro informaci: Vlákno čtu počlivě, robotice se nevěnuji (spíš jen co se
týče sw simulací). Všechno co tu padlo mi smrdí příliš konkrétním
řešením a řekl bych, že taky vše už jsem někde viděl, jen se ty nápady
porůznu kombinují. Soutěže tohoto typu jsou organizovány především z
důvodu inspirace novými nápady, chce to přijít s něčím originálním a ne
jen "dalším robotem na kolečkách, který to projede". Věřím, že
originální a univerzální řešení zaujme víc, než mašinka, která všem dá
na prdel.

Napadlo mě při čtení, jestli by nebylo vhodné aby robot zvládl
vyhodnocovat terén kolem sebe. Echolokace tu též byla, nicméně myslím,
že to není to pravé.

Teoretický dotaz na odborníky: Existuje čidlo, které bez závislosti na
typu povrchu dokázalo určit vzdálenost (a ideálně i barvu) daného bodu?
Znám prakticky jen laserové dálkoměry, ale u těch jde cena do tisíců.

Nápad který mám by bylo vytvoření několika (desítek) čidel na ohebných
nosnících, ty by se poohýbaly tak, aby snímané body byly před robotem,
vedle, za, ale především ve vzdálenostech od 50 do 300 cm před ním v
úhlu cca 90°. Při započetí výpočtu by se provedla kalibrace (robot by se
umístil na otočné zařízení, které by mělo nějakou síť kalibrovacích
drážek (které by dokázaly třeba pohlcovat záření čidla) a ze získaných
dat by si vytvořil matici souřadnic snímaných bodů. Na základě kalibrace
  a v reálném čase získávaných vzdáleností těchto bodů by tak robot měl
analyzován povrch okolí. Aproximací by vytvořil konkrétní tvar a pak by
měl určit zhruba střed trasy. Pokud by byla čidla ideálně rozmístěna,
též by měl v předstihu poznat např. křižovatku, člověka, či žvejklého
konkurenta a podle těchto se zařídit.

Co se týče kontroly pozice, ideální by bylo asi projetí kompletních
všech tras robotem předem, takže by znal mapu a charakteristiku
"krizových" míst a při porovnání se získanými daty tak mohl zjistit, kde
se nachází. GPSka by mohla pomoci v tom, aby robot prohledával v
databázi jen pozice v okolí dejme tomu deseti metrů a ne celou mapu.
Faktem je, že pokud bude "vidět" cestu, nepotřebuje vědět kde je,
důležité je, že jede kupředu a nemine křižovatku. V ideálním případě by
se tak instrukce mohly zjednodušit na "na první křižovatce rovně, na
druhé doleva a na třetí je cíl - zastav".

Netuším, v jaké finanční rovině se podobná čidla pohybují, pokud se
vůbec s vhodnými vlastnostmi vyskytují (velikost, odběr, cena). Určitě
bych si podobného robotka rád sestavil, nicméně chybí čas a nakonec i
chuť. :)

T.V.