Plane filozofovanie nad rozliatym mliekom resp. rozmaznanymistudentami, was: Roboticky den

azehw azehw@volny.cz
Sobota Květen 3 22:56:27 CEST 2008

Ono známé "kdo umí, dělá, kdo neumí, učí a kdo neumí učit, ten to řídí"
nevzniklo jen tak pro nic za nic. Bohužel, jen velice málo pedagogů umí to,
co učí, spojit s praxí, nejen proto, že ji sami nemají.... obecně předměty
na školách, a to platí pro SŠ i pro VŠ, jsou naprosto neprovázané a jsou
odtržené od praxe. Viz známé Plhovo "století páry" u profesora Hrbolka...
AZE

----- Original Message -----
From: "Jan Waclawek" <konfera@efton.sk>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, May 03, 2008 9:23 PM
Subject: OT: Plane filozofovanie nad rozliatym mliekom resp.
rozmaznanymistudentami, was: Roboticky den

>Ja jsem myslel spis to, ze tito studenti dnes maji v podstate vsechno.
>Snadno dostupne mechanicke dily, ve skole pristup do slusne vybavenych
>dilen, velmi vykonne procesory i cele pocitacove desky, spousty
>ruznorodych senzoru, pohonu, veskere elektronicke soucastky jsou take
>snadno dostupne, maji notebooky, internet pro snadnou komunikaci mezi
>sebou, je jich v tymu treba pet... A presto to neni to, co bych treba
>ja ocekaval. Ze bych ocekaval moc?

Ano.

Studentom v kuse natlkavaju do hlavy tie najzlozitejsie veci - pocnuc
matikou a fyzikou, cez teoriu toho ci onoho, az po podrobnosti sialene
komplikovanych veci ako su trebars operacne systemy alebo prekladace. No a
pritom sa jednoducho zabudne na taku jednoduchu, prostu a nezaujimavu
pravdu, ze veci maju fungovat a maju byt pouzitelne.

Je to o pristupe. Je velmi malo ucitelov, ktori dokazu prist pred
poslucharen a zacnu prednasat bez toho, aby (vecome ci nevedome) machrovali
svojimi vedomostami, aby sa pokusili ukazat svoju nadradenost, aby
predviedli, ako je dana tematika zlozita. Je jednoduche hovorit o detailoch,
ale je velmi tazke nazerat na celok a mat odstup - a este tazsie je to
naucit.

Takze ten odstup student nema ako ziskat nez skusenostou. No a toto bola
prva skusenost - malokto z nich sa uz predtym prezentoval s nejakym vacsim
projektom v praxi.

>Troufnu si tvrdit, ze to, co tam dnes leckteri predvedli se svymi
>nadupanymi roboty s procesory ARM nebo dokonce PowerPC, se sbernicemi
>CAN, laserovymi zamerovaci, webovymi kamerami, linuxy a vsim ostatnim,
>co tam jen dokazali nacpat, by se dalo predvest s jednim PICem a
>nekolika modelarskymi servy.

To si trufnes tvrdit preto, lebo o existencii PICov a modelarskych serv
vies, a tiez si vies predstavit, co vsetko sa s tym da spravit; navyse si
vies predstavit, co si pod takou "skolsko-prezentacnou" ulohou treba
predstavit. Navyse zrejme aj vies, ze je podstatnejsie to vsetko vyskusat v
praxi a urobit prve kroky a potom rychlo spatnu vazbu, nez sa venovat
prehnane planovaniu a skumaniu dokonalosti.

Ale toto ti studenti nevedia. Nemal im to kto povedat. A naopak, vsade
naokolo vidia Linux a PowerPC a vtlka sa im do hlavy, ze silne technicke
zazemie a silna organizacia veci je kluc k uspechu.

Dokonca, ked sa nad tym tak zamyslim, asi je zle ze ti studenti maju to
vsetko co si hore vymenoval tak lahko dostupne. Chybaju im tie medzikroky.
Ono by si kazdy mal skusit to aj s tym krompacom, aj so spajkovackou, a aj
ten tranzistorovy blikac. Potom by bol ten pohlad na tie moderne zazraky
mozno vyvazenejsi.

>Asi by to ale nebylo tak sexy

Ano, aj toto je velmi dolezity faktor.

wek