OT: Plane filozofovanie nad rozliatym mliekom resp. rozmaznanymi studentami, was: Roboticky den

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Květen 3 21:23:01 CEST 2008

>Ja jsem myslel spis to, ze tito studenti dnes maji v podstate vsechno.
>Snadno dostupne mechanicke dily, ve skole pristup do slusne vybavenych
>dilen, velmi vykonne procesory i cele pocitacove desky, spousty
>ruznorodych senzoru, pohonu, veskere elektronicke soucastky jsou take
>snadno dostupne, maji notebooky, internet pro snadnou komunikaci mezi
>sebou, je jich v tymu treba pet... A presto to neni to, co bych treba
>ja ocekaval. Ze bych ocekaval moc?

Ano.

Studentom v kuse natlkavaju do hlavy tie najzlozitejsie veci - pocnuc matikou a fyzikou, cez teoriu toho ci onoho, az po podrobnosti sialene komplikovanych veci ako su trebars operacne systemy alebo prekladace. No a pritom sa jednoducho zabudne na taku jednoduchu, prostu a nezaujimavu pravdu, ze veci maju fungovat a maju byt pouzitelne.

Je to o pristupe. Je velmi malo ucitelov, ktori dokazu prist pred poslucharen a zacnu prednasat bez toho, aby (vecome ci nevedome) machrovali svojimi vedomostami, aby sa pokusili ukazat svoju nadradenost, aby predviedli, ako je dana tematika zlozita. Je jednoduche hovorit o detailoch, ale je velmi tazke nazerat na celok a mat odstup - a este tazsie je to naucit.

Takze ten odstup student nema ako ziskat nez skusenostou. No a toto bola prva skusenost - malokto z nich sa uz predtym prezentoval s nejakym vacsim projektom v praxi.

>Troufnu si tvrdit, ze to, co tam dnes leckteri predvedli se svymi
>nadupanymi roboty s procesory ARM nebo dokonce PowerPC, se sbernicemi
>CAN, laserovymi zamerovaci, webovymi kamerami, linuxy a vsim ostatnim,
>co tam jen dokazali nacpat, by se dalo predvest s jednim PICem a
>nekolika modelarskymi servy.

To si trufnes tvrdit preto, lebo o existencii PICov a modelarskych serv vies, a tiez si vies predstavit, co vsetko sa s tym da spravit; navyse si vies predstavit, co si pod takou "skolsko-prezentacnou" ulohou treba predstavit. Navyse zrejme aj vies, ze je podstatnejsie to vsetko vyskusat v praxi a urobit prve kroky a potom rychlo spatnu vazbu, nez sa venovat prehnane planovaniu a skumaniu dokonalosti.

Ale toto ti studenti nevedia. Nemal im to kto povedat. A naopak, vsade naokolo vidia Linux a PowerPC a vtlka sa im do hlavy, ze silne technicke zazemie a silna organizacia veci je kluc k uspechu.

Dokonca, ked sa nad tym tak zamyslim, asi je zle ze ti studenti maju to vsetko co si hore vymenoval tak lahko dostupne. Chybaju im tie medzikroky. Ono by si kazdy mal skusit to aj s tym krompacom, aj so spajkovackou, a aj ten tranzistorovy blikac. Potom by bol ten pohlad na tie moderne zazraky mozno vyvazenejsi.

>Asi by to ale nebylo tak sexy

Ano, aj toto je velmi dolezity faktor.

wek