Mala vodni elektrarna

Jan Galuszka konference@ei.cz
Neděle Březen 16 13:48:27 CET 2008

Ta koule  .. merici transformator proudu

S pozdravem
               ing. Jan Galuszka (tel. 00420-603531605, mail: jan@ei.cz )

FANDA elektronik s.r.o. , Těrlická 475/22, 735 35 Horní Suchá,jednatel: ing.
Jan Galuszka
Tel.: 00420-603531605, fax: 00420-596425819, E-mail:  info@fanda.cz , WEB:
WWW.ELEKTRONIKA.CZ
IČO: 62301802, DIČ: CZ62301802, registrace: Krajský obchodní soud v Ostravě,
oddíl C, vložka 7862

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of HW CNCnet.info
Sent: Sunday, March 16, 2008 1:15 PM
To: HW-news
Subject: Re: Mala vodni elektrarna

Tak jsem nejake fotky dal na
http://picasaweb.google.cz/cncnet.info/20080315Hamr

Nicmene zatim nebyla ani sance neco nafotit ohledne vlastni turbiny.
Nachazi se se v sachte pod budovou (ta uplne vpravo), ktera je prekryta
prkny a na nich celkem dost harampadi. Nicmene jsem se probojoval do
rozvadece, kde je na celnim panelu nejaky LCD displej (vypada to na klasiku
jako v beznych 200mV panelech) s cejchovanim kW a zezadu napsano 3kW.
Mimochodem nevite nekdo co je ta hneda koule se dvema vyvody (posledni dve
fotky)?

V rozvadeci je nejaka ridici jednotka rizena AT89C51 a zespodu desky je
oznaceni "HASTRMAN". Docela by me zajimalo zda o tom nekdo neco nevi - sice
to vypada skoro jak domaci bastl, ale tezko rict co se v drevnich dobach
povazovalo za standard.

Celkovy spad bude tim ze je turbina jeste pod urovni terenu temer 5m.
Velky prutok cekat asi nelze - tomu odpovida asi i to mereni a regulace do
3kW.
Napadlo me zda by nebylo nejjednodussi reseni pouzit jako generator
asynchronni motor. Jestli si pamatuji dobre tak pokud je pretaceny vnejsi
silou chova se jako generator navic nemusim resit zadne prifazovani. Stacilo
by tedy jen hlidat bilanci  a odpojit to v pripade, ze jsem pod otackama.
Akorat tedy nevim jak se k tomuhle postavi elektromer - ten klasickej s
talirkem se dle meho bude tocit obracene.
Jen abych upresnil pripadne rejpaly - hledam reseni jak z toho neco
uzitecneho vytahnout - tedy nepotrebuji aby mi CEZ platil - stacilo by mi
tim prikrmit jen areal. Pokud budu tlacit proti siti mel by klesnout odber
za elektromerem. Je jasne, ze rozvodnym zavodum to musim oznamit, ale
stacilo by kdybyl dokazal chvilkama tocit elektromerem obracene - bylo by
idealni kdyby neco takoveho umoznili.

Radek Vicek

Glajc Pavel napsal(a):
> Při prohlídce nezapomeňte zjistit alespoň základní parametry, tj. průtok a
spád.
> Rovněž zkuste popátrat v historii vodního díla po záznamech o průtoku
během roku. Velmi důležité je rovněž i kolísání hladiny ať už nahoře nebo
dole (tam hlavně z ekologického hlediska). Ona když pod elektrárnou lítá
hladina třeba o půl metru v době kdy jede-nejede a takovýmu rakovi to
dvakrát denně vypláchne bejvák, tak Vás nebude mít rád. A to už vůbec
nemluvím o ekoteroristech... Pokud se jedná o historické dílo, zkuste někde
vystavit pár fotek technických detailů turbíny, generátoru rád se podívám.