OT "ekologie" a pod (bylo O riadenej destrukcii cipov)

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Sobota Červen 21 17:43:59 CEST 2008

Většinou si můžete vybrat mezi několika možnými cestami, které vedou do
cíle. Postavit silnici sice není tak snadné jako udělat třeba webhosting,
ale není to principielně nemožné.

Rozumné elektrárny by se stavěly, jen by se do toho stát nesměl tolik plést.
Při dnešních cenách energie by se např. vyplatilo si vzít hypotéku na malou
jadernou elektrárnu od Toshiby a příštích 30 let za elektřinu a teplo platit
jen tu hypotéku. Finančně by to zvládlo dokonce i průměrné bytové družstvo
ve velkém paneláku.:-)

Jenže to by se:

- Nesmělo regulovat
- Muselo účinně bojovat proti inflaci (to může dělat jen soukromý eminent)

Malý citát z obsahu knížky Milton Friedman - Za vším hledej peníze:

8.3 Vládní příjmy z inflace
8.4 Léčení inflace
8.5 Vedlejší účinky léčby
8.6 Zmírňování vedlejších účinků

:-)

PH

From: "Petr Simek" <psimek@jcu.cz>

On Sat, 21 Jun 2008, Pavel Hudecek wrote:

> O to mi právě jde: Soukromník se narozdíl od státního úředníka zamyslí nad
> tím, jak mýto vybírat takovým způsobem a v takové výši, aby lidé po jeho
> silnici jezdili raději, než po silnici konkurenta.

To zni dobre, ale je to idealismus. Silnice nejdou postavit kde si
vzpomenete a kdy si vzpomenete. Investice jsou obrovske. Energetika
je (v podstate) soukroma a prestoze ze je malo energie a cena roste,
nikde se moc nove elektrarny nestavi - tedy az na fotovoltaiku
a vetraky - coz neni zrovna priklad konkurencniho prostredi (dotace).
Konkurence funguje dobre jen tam kde to muze delat (skoro) kazdy.