OT: (uplne) Piatok

RV vicek.radek@cpost.cz
Pátek Červen 6 10:55:02 CEST 2008

No jednoduche to opravdu neni. I v miste meho bydliste Ceske Budejovice
(100k obyvatel) je jen par specializovanych prodejen. Jedine stesti je,
ze retezec Globus vysel vstric bezlepkarum a zacal oznacovat potraviny
ze sve produkce - takze jezdime jen tam. Maji staly sortiment, kde mam
uz potraviny zjistene, ze jsou bezpecne takze kupuji stale to same.
Pokud prijedu nekam jinam, kde tyhle moje "zname" potraviny nemaji je to
nakup na nekolik hodin.
Vyrobci nemaji totiz povinnost ze zakona oznacovat veskere ingredience v
potravinach pod urcite % obsahu. Navic ve vetsine vyrobku od salamu,
kecupu, jogurtu, salatu, zmrzline je dnes nejaky skrob nebo slad - pokud
neni vyslovene napsano, ze je to kukuricny skrob tak mam pechacka. Linit
pro bezlepkovost je 10mg/100g susiny.

Kdyz mi oznamili, ze jsem bezlepkar tak prvni nakup v krame bylo
naproste zoufalstvi - stravil jsem tam nekolik hodin a prijel ke kase s
prazdnym kosikem. Schvalne si to zkuste, ze je to dost strasne omezeni -
az pojedete nakoupit zkuste nekoupit nic v cem je neco z obili (psenice,
zito, jecmen a oves) a to vcetne onech skrobu a sladu. Navic byste nemel
koupit nic co neni vyslovene oznacene jako bezlepkove (preskrtly klas)
prave proto, ze stale nebyl lepek uznan jako povinne oznacovany alergen.
Tohle me trosku stve - bezlepkari nechteji zadne dotace na potraviny,
ale kdyby se lepek oznacoval na potravinach, pomohlo by to mnohem vic a
vyrobce vetsinou vi co do toho dava, kdezto ja v krame uz to nepoznam.

Takze veskere sluzebni cesty a vicedenni skoleni mimo domov jsou dost
porod. A vyjet na dovolenou bez toho, ze nemam jistotu, ze se tam neceho
najim je nerealne. Pritom ja jsem cele roky jezdil na dovolene na
motorce stylem kazdy den jinde a bez nejakeho omezovani se - tady se mi
libi tak prespime a najime s v hospode - tohle uz asi nezaziju pokud na
to neco nekdo nevymysli co zlikviduje lepek z potravy tak aby to telu
nevadilo.

Na druhou stranu si myslim, ze bezlepkova strava (bez mouky) je mnohem
zdravejsi a chutnejsi - koneckoncu proc by mela byt v parku nejaka
mouka. ;-)

Radek Vicek