The final cool-down

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Úterý Červen 3 11:14:02 CEST 2008

pokial je to v strede "arc magnets" tak to moze byt aj vadny senzor :-)
Pokial ma ale inu farbu tak su to ine zatriadenia ktore su nainstalovane
v serii, ale zatial sa nechladia. Napriklad nase supravodive
urychlovacie dutiny su napajane heliom z magnetov, ale ventily sa
otvoria az ked bude cely sektor vychladeny a stabilny (3-4, 4-5).
Chladenie prebieha v dvoch fazach.
Najprv je potrebne vychladit celu studenu masu (presne si nepamatam, ale
jeden sektor bol v rade 10.000 ton) na 80K. Do tejto teploty sa odoberie
vacsina tepla, plus vlastnosti materialu sa uz velmi nemenia az do nuly
(tepelna roztaznost, tepelna kapacita, krehkost a pod.).
Toto mnozstvo tepla je ale obrovske a s chladiacim systemom s vykonom v
rade 2kW by vychladenie trvalo mesiace, mozno aj rok. Pripominam ze
ucinnost prenosu tepla na velmi nizkych teplotach je mizerna a na
vychladenie 2kW na teplote 1.8K su potrebne jednotky MW prikonu na
teplej strane. Fyzika, svina, funguje vsade :-)
Preto je tam maly trik. Na zakladne vychladenie a odobratie hlavnej
casti tepla sa pouziva nie skvapalnovac helia ale kvapalny dusik. Helium
sa nechladi skvapalnovacom, ale odovzdava teplo dusiku, ktoreho tam
spolu odparia asi 1200 ton na jeden sektor. Tato metoda umoznuje chladit
s vykonom radovo 1600kW co skrati dobu ochladenia myslim na jednotky
dni, obmedzeni su len maximalnou rychlostou chladenia aby veci
nepopraskali, ak si dobre pamatam bolo to radovo 70K/den.
Vsetko funguje vyborne, akurat zistili ze maju logisticky problem, lebo
1200 ton za par dni vychadza na desiatky cisterien denne :-) Ale
zvladaju to (uz som ukazoval http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/zima/).
Ked je vsetko na 80K tak prebera fukciu samotny skvapalnovac a helium sa
chladi az na 4.5K, kde sa cely system zastabilizuje. Potom myslim znizia
tlak az na hodnutu teploty nasytenych par 1.8K a tam je pracovny bod
celeho kramu.
Ohrievanie funguje presne opacne, akurat namiesto dusika sa pouziva
elektricky ohrievac s vykonom ~1600kW.
b.