solarna elektraren na Slovensku

Neděle Červenec 13 19:29:51 CEST 2008

Jo hezké - určitě lepší než fotovoltaika (možná 10x víc energie) a řeší to i
problém že slunce svítí jen když chce. Jenže tohle mělo stát o 2000 km víc
na jih, tam by to opravdu mělo význam. Tady to pojede z větší části na
fosilní paliva, zabere spoustu místa - to si myslím že to jádro by bylo
rozumnější.
Anděl

----- Original Message -----
From: "balu@home" <daniel.valuch@orange.fr>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, July 13, 2008 6:49 PM
Subject: Re: solarna elektraren na Slovensku

  http://ekonomika.sme.sk/c/3973712/Pri-Palarikove-mozno-postavia-prvu-elektraren-so-solarnym-ohrevom.html

  Pri Palárikove možno postavia prvú elektráreň so solárnym ohrevom

Palárikovo 13. júla (ČTK) - Pri Palárikove možno vyrastie prvá
kombinovaná elektráreň so slnečným ohrevom a paroplynovým cyklom na
Slovensku. Investíciu za |3,1 miliardy korún| (|103 miliónov eur|)
pripravuje bratislavská firma Fleischhauer. ČTK to potvrdil majiteľ
firmy Jozef Ruža. Meno zahraničného investora, ktorý by mal projekt
financovať, však zatiaľ nezverejnil.

"V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvu plánovanej elektrárne na
životné prostredie," povedal Ruža. Firma už má podpísané predbežné kúpne
zmluvy aj na pozemky, kde by mali byť umiestnené parabolické zrkadlá.
Elektráreň s plánovaným výkonom viac ako 200 megawattov bude využívať
koncentrovanú energiu zo slnka a na konečnú teplotu zohreje špeciálnu
kvapalinu zemný plyn. Projekt vznikol podľa vlani podaného patentu
slovenského vynálezcu Svatoslava Butoru a podľa Ružu zatiaľ podobnú
elektráreň nikde nepostavili.

V prvej etape by mali pri Palárikove postaviť jednotku s dvomi turbínami
a s výkonom 60 megawattov elektrickej energie. Solárny park má mať
rozlohu okolo 23 hektárov a energiu bude dodávať, i keď bude obloha
zatiahnutá. Zvláštnosťou je okrem solárneho ohrevu aj plánované
vzduchové chladenie kvapaliny použitej pre prenos energie. Elektráreň
preto nepotrebuje dopĺňať odparenú vodu z chladiacich veží.

Výstavbu solárnych parkov na Slovensku už v minulosti avizovalo viacero
firiem, všetky sa však zatiaľ zamerali na priamu premenu slnečného
svetla na elektrickú energiu. Napríklad česká Energy 21 by chcela
postaviť v krajine v najbližších piatich rokoch najmenej 20 veľkých
fotovoltaických fariem.

V susednom Česku už v minulosti sprevádzkovali niekoľko solárnych
elektrární. V polovici júna napríklad spustili na plný výkon 1,6
megawattu elektráreň v Ostrožskej Lehote pri Uherskom Hradišti, koncom
mesiaca sprevádzkovali solárnu elektráreň s inštalovaným výkonom 200
kilowattov v Zlíne.