Kondenzatory pro VFO

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Sobota Červenec 12 13:46:27 CEST 2008

Foliove kondenzatory sice existuji i pro vyssi frekvence, ale bezne
mivaji vyssi indukcnost. Jejich kapacita je opravdu lepe definovana.
Pokud pouzijete foliovy kondenzator v monostabilnim klopnem obvodu, bude
doba jeho kyvu oproti keramickemu kondenzatoru mnohem lepe definovana.
Pokud napriklad chcete merit nejaky odpor tak, ze pres nej budete
nabijet kapacitu (treba analogove joysticky), budete z keramiky zklaman
a z folioveho kondenzatoru nadsen - priklad pro predstavu.

Hmota NPO se pouziva i pro vyssi frekvence a tedy muzete najit blokovaci
kondenzatory 1n na desce spolecne s kondenzatory 100n v nejake bezne
hmote. U cinske desky s ARM9 bezicim na 400MHz jsem kondenzatory 1n do
desky pajel dodatecne paralelne ke 100n (jine tam nebyly), protoze
ruseni se sirilo naprosto vsim, doplnene ADC silely a po doplneni
kondenzatoru 1n v NPO se situace znacne zlepsila i kdyz nevyresila.

Dalsim pripadem, kdy nekterym lidem muze kondenzator v NPO zpusobit
znacne prekvapeni jsou pulzni zdroje. Prikladem MC33063A dokaze rusit
tak, ze zarizeni by vlastne nemelo byt vubec provozovano, pokud nama
pres napajeni co nejblize pouzdru kapacitu v NPO. Ty vysoke frekvence
(okolo 100MHz), ktere se zde mohou produkovat (ackoli ten obvod bezi jen
na par desitkach kHz) bezna keramika nechytne a muzete ji klidne mit i
stovky nano a slusne elyty k tomu, ten 1n v NPO proste zpusobi maly
zazrak ;).

Kam pouzit jaky kondenzator neni az tak jednoducha vec, protoze mimo
kapacity ma kondenzator take indukcnost, ekvivalentni seriovy odpor a
podle typu muze ruzne menit svou kapacitu s teplotou, pricemz ruzne
kondenzatory mohou mit take znacne rozdilnou zivotnost (treba elyt proti
keramice).

Zacatecnik se pak muze setkat se znacnym prekvapenim, kdyz nejakou
stovku MHz nedostane pres 100n kapacitu tak, jak by si predstavoval a
muze ho pekne prekvapit, ze protahne vic pres 100x mensi kapacitu, kdyz
je ve spravnem provedeni (hmote).

Nakonec i kondenzatory jsou soucastky a i k nim poskytuji vyrobci
dokumentaci. Chapu, ze pro lidi zvykle pouze zapojovat logiku (at uz
jakoukoli) a maximalne pouzivat filtracni kondenzatory na napajeni,
mohou parametry uvadene u kondenzatoru budit dojem spanelske vesnice,
ale jiste to neni vec, kterou je vhodne podcenit, protoze i takova
zdanlive primitivni vec, dokaze pripravit mnoha prekvapeni.

--
Jiri Bezstarosti