Kondenzatory pro VFO

OK1UGA ok1uga@volny.cz
Sobota Červenec 12 12:00:34 CEST 2008

Původně jsem se nechtěl zapojovat, protože odmítáte rady typu PLL to
dotáhne :-). Ale nakonec mi to nedá. Pokud je cívka dobře udělaná - tedy
že neplandá na kostře ale je dobře zafixovaná a jsou použity kvalitní
kondenzátory NP0 je už samotný oscilátor poměrně stabilní. Dolaďovací
(feritové) jadérko by pokud možno nemělo zasahovat hluboko do cívky a
mělo by jen jemně doladit a ne přeladit cívku o desítky MHz. Cívka má
být navinuta co nejtlustším drátem - vše pro vysoké Q. Pak není problém
aby nestabilitu kompenzovala PLL. Dělají to tak i profesionálové.
Rady na použití polyesterových kondenzátoru jsou na tomto kmitočtu
špatné. Nejsou vhodné pro uvažované kmitočty. Tedy alespoň takové se
kterými jsem se setkal já. Kdysi jsem dělal VFO na 5MHz a tam
styroflexové kondenzátory skvěle kompenzovaly cívku. Na 100 MHz se ale
nehodí.
Takže moje rada zní - PLL by rozhodně neměla dotahovat "cokoliv". Dobře
udělaný nekompenzovaný oscilátor se s ní však běžně dolaďuje - nakonec
právě na to je určená :-). Špatný vliv můžou mít železné (pocínované)
ohrádky v těsné blízkosti cívky. Cívka oscilátoru by měla být pokud
možno ve volném prostoru. Pokud to není možné, měla by být v mechanicky
stabilní hliníkové krabičce.

Martin.