Kondenzatory pro VFO

Zdeněk lada zdenek023ster@gmail.com
Sobota Červenec 12 10:59:13 CEST 2008

Myslím že i cívka vzduchová či s mosazným jádrem má teplotní
koeficient kladný. Tím jak se s teplotou roztahuje měděný drát, roste
indukčnost cívky.

Ohledně kondenzátorů
Starší česká literatura doporučovala hmotu stabilit která měla
teplotní koeficient -47ppm (+-30ppm) tedy mírně záporný. Taková hmota
se dnes nevyrábí( podle západních norem se vyrábí  -30ppm a -80ppm ale
ty na českém trhu stejně neseženete).

Pokud byste použil polystyrenové kondenzátory pro vf, například starší
z NDR které měli toleranci jen 0,5% tak ty mají záporný teplotní
koeficient okolo -150ppm(ale má větší rozptyl, udává se u
polystyrenových  -60ppm až -220ppm)

Polypropylenové kondenzátory mají teplotní koeficient -250ppm
http://www.epcos.com/web/generator/Web/Sections/ProductCatalog/Capacitors/FilmCapacitors/PDF/PDF__GeneralTechnicalInformation,property=Data__en.pdf;/PDF_GeneralTechnicalInformation.pdf
(strana 9)

Polyesterové kondenzátory mají teplotní koeficient kladný (+600ppm)

Takže pokud chcete teplotně kompenzovat laděný obvod, musel byste
změřit teplotní koeficient cívky a podle toho dopočítat potřebný
teplotní koeficient kondenzátoru. Ten byste potom například složil z
kondenzátorů různé kapacity a s definovaným teplotním koeficientem,
protože ten vypočítaný by pravděpodobně padl někam kde se nic
nevyrábí. Nebo to prostě zkusit a odměřit.

NP0 vám v tomto ohledu nepomohou, výhodná je jejich časová stálost. V
ČSSR se vyráběly hmoty s teplotním koeficientem
-47ppm,-750ppm,-1500ppm. Pokud byste potřeboval kladný teplotní
koeficient, můžete použít slídové kondenzátory.

Zdeněk