AYZ 034

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Středa Červenec 2 22:05:39 CEST 2008

tato digifobia mi uz obcas zacina trochu vadit :-) Ono nie vsetko co je
digitalne je z principu zle (skreslenie, pazvuky, piskanie) a tak isto
nie vsetko co je analogove je dokonale a bez chyby.
Obzvlast u digitalnych systemov, ale nie len u nich funguje system
"rubbish in - rubbish out" (medzi inziniermi familiarne nazyvany aj shit
in - shit out). Vysvetlovat ho myslim netreba.
Podme si to rozobrat na priklade spominaneho kompresoru, resp. hociakeho
zariadenia na spracovanie signalov. Na vstupe ho nakrmime nejakym
realnym signalom, v tomto pripade datami, ktore maju urcitu kvalitu.
Amplitudu, odstup signal sum, su zatazene kvantizacnymi chybami. Nech
maju hlbku 16 bitov. Potom ich vynasobime nejakou konstantou (zisk) v
aritmetickej jednotke, ktora ma dostatocne velke rozlisenie na to aby
pri pracovnych hodnotach zisku nedegradovala teoreticke parametre
vstupnych dat, nech ma napriklad 32 bitov.
Dostali sme vysledok, 32 bitove cislo, ktore musime teraz nejak rozumne
napasovat do realneho rozsahu vystupneho zariadenia, ktore bude mat tiez
povedzme 16 bitov, tak aby sme nedegradovali parametre signalu.
Sposobov ako sa to da urobit je samozrejme vela, napriklad aj ten
dithering. Ked chcem signal zosilnit alebo utlmit napr. 16 krat tak sa
patricne zmeni jeho kvalita.
Ako to urobime v analogovej forme? Presne tak isto. Mame vstupny signal
s urcitou kvalitou, zosilnime signal aj so sumom a navyse zosilnovac
prida dalsi sum. Zoslabime ho a pomer signal sum sa zhorsi. Kvizova
otazka: ake ma sumove cislo (noise figure) 12dB atenuator? Zdegraduje
parametre vstupneho signalu tak isto ako digitalny obvod, akurat inym
mechanizmom.
Pokial sa zvolia rozumne pracovne rozsahy tak obidve riesenia pracuju
rovnako dobre. U analogu plati to iste ako u digitalu, ak budem obvod
krmit zlym signalom dobry vysledok z toho nikdy nedostanem.
b.