AYZ 034

Zdeněk lada zdenek023ster@gmail.com
Středa Červenec 2 21:07:42 CEST 2008


Dobrý den,

mohl byste prosím trochu rozvést?
" Velice jednoduše - pokud se změna zisku neděje o násobek dvou, tak dochází
> ke zkreslení a pazvukům úplně stejně, jako u AD převodníku bez ditheru. A
> kvalitní dither, to bývala kdysi hodně velká krabička v bedně AD převodníku.
> U násobení dvou se totiž jen zvyšuje chyba ditheru."

DSP jsou přeci schopny pracovat s reálnými čísly.... proč zrovna násobek dvou?

Zdeněk


Dne 2. červenec 2008 19:57 Jaroslav Lukesh <lukesh@seznam.cz> napsal(a):
> Velice jednoduše - pokud se změna zisku neděje o násobek dvou, tak dochází
> ke zkreslení a pazvukům úplně stejně, jako u AD převodníku bez ditheru. A
> kvalitní dither, to bývala kdysi hodně velká krabička v bedně AD převodníku.
> U násobení dvou se totiž jen zvyšuje chyba ditheru.
>
> No a u kompresoru se zisk mění plynule, ne jen ve schodech o +6,02 dB....
>
> Takže proto je lepší udělat vyhodnocení tykytální a řídit kvalitní audio
> digi pot (třeba Xicor takové vhodné dělá). Ale není to celé tak jednoduché,
> jak to teď vypadá. Prostě kvalitní kompresor je věda i dnes. A je mnohem
> lepší ho nasadit ještě na analogové straně, než na tykydální, ono to
> zkreslení docela nepříjemně roste když si necháte rezervu na přebuzení. A
> 24bit nevydolují ze signálu vše (zvlášť když reálné rozlišení je 19-20 bit a
> vzhledem k tomu modulačnímu šumu ze SD převodníků prakticky ještě o pár
> bitíků míň, takže jsme tam, kde jsme byli před 30 lety), ikdyž mikrofony
> mají udávanou dynamiku 80dB, tak přeci jenom pod těmi 80dB nejsou hned
> zticha. Když se nasadí lehká komprese, tak nejen že to nikdo nepozná, ale
> hlavně vytáhnete to co by jinak někde po dykytální cestě zaniklo v šumu.
>
>
> ----- Original Message -----
> From: "Daniel Valuch" <daniel.valuch@orange.fr>
>
>
> mozete trochu rozviest mechanizmus vzniku tych pazvukov a ako to vylieci
> ten dithering? Doteraz som mal dojem ze kompresor (a podobne obvody s
> ruiadenym ziskom) je zariadenie ktore meni amplitudu prenosovej funkcie
> relativne pomaly vzhladom k frekvenciam spracovavaneho signalu.
> Prechodovy dej typu saturacia a skreslenie tam nehrozi, lebo to ten
> kompresor nevidi. Relativne dlhu dobu (desiatky az stovky ms) integruje
> vstupny signal a podla jeho amplitudy (hlasitosti) pomaly nastavuje zisk
> aby sa na vystupe dosiahla pozadovana amplituda.
> Aj v digitalnej oblasti je to pomerne ciste a kedze ide len o jednoduche
> nasobenie takztiez vypoctovo nenarocne.
> Rozpravame o tej istej veci?
> b.
>
>
> Jaroslav Lukesh wrote:
>> JInak nejsem příznivcem digitálních kompresorů, ono to totiž dělá pěkné
>> pazvuky pokud to nemá dithering -> ten zase zvětšuje šum pokud není
>> kvalitní a kvalitní dithering je výpočetně extrémně náročný, mnohem víc
>> než komprimace videa do XviD (pro představu).
>>
>> Docela dobře se na toto dají použít tzv. digitální potenciometry v
>> "clickless" provedení, pak se takový kompresor dá řídit procesorem.
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>


Další informace o konferenci Hw-list