Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHCuzbezi)

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Čtvrtek Leden 24 10:27:04 CET 2008

Tranzistor MUSÍ být v lineárním režimu jinak to ruší. Jako hranice maximálního výkonu se uvažuje cca bod 1dB komprese. A ještě horší než komprese je když se to stáhne do C třídy nebo se nastaví příliš malý klidový proud. To se pak na pásmu dějí věci :-). Samozřejmě při CW to může běžet i v C třídě. Málokdo ale bude dělat PA jen pro CW.

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Thursday, January 24, 2008 9:16 AM
To: HW-news
Subject: Re: Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHCuzbezi)

Stejně je mi záhadou jak tyhle zesilovače mohou fungovat že to tranzistory
přežijou. Předpokládám že tranzistor je buzený tak, že už není v lineárním
režimu, ale spíná. Co znám ze spínaných zdrojů, vždycky je tam nějaká dioda,
která napěťovou špičku při rozepnutí omezí - tady ne.  V kolektoru je
indukčnost a na ní navázaný rezonanční obvod který to optimálně zatíží - ale
jen na pracovním kmitočtu. Kam se podějě špička při rozepnutí?
a) tranzistor je tak pomalý že ji nevytvoří a umoří to na svých ztrátách -
pak by bylo nebezpečné dát tam rychlejší tranzistor.
b) tranzistor je odolný proti druhému průrazu tak že se tam při překročení
max. napětí proud objeví, ale funguje to zako zenerka a zase to požere sám
c) v kolektoru je paralelní rezonanční obvod, který tu špičku nevytvoří -
ale vždycky jsem tam viděl tlumivku a na ní navázaný sériový obvod - dle
mého názoru vražedná kombinace pro tranzistor. Ostatně kapacita paralelně k
tranzistoru zase udělá špičku při sepnutí - taky jsem to někde viděl.
Co je tedy správně? Prostě nechápu, rád bych někde viděl na osciloskopu co
se tam děje - je to duchařina a černá magie :-))
Anděl