Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHC uzbezi)

Tomáš Hamouz hamouz@alsoft.cz
Čtvrtek Leden 24 10:14:44 CET 2008

VA> Stejně je mi záhadou jak tyhle zesilovače mohou fungovat že to tranzistory
VA> přežijou. Předpokládám že tranzistor je buzený tak, že už není v lineárním
VA> režimu, ale spíná.

Zesilovače jsou lineární, jinak by nefungovaly pro AM režimy (SSB).
A i pro CW režim ve třídě C je tranzistor buzený špičkou sinusovky,
nikoliv hranou.

> [...]
VA> b) tranzistor je odolný proti druhému průrazu tak že se tam při překročení
VA> max. napětí proud objeví, ale funguje to zako zenerka a zase to požere sám
VA> c) v kolektoru je paralelní rezonanční obvod, který tu špičku nevytvoří -
VA> ale vždycky jsem tam viděl tlumivku a na ní navázaný sériový obvod - dle
VA> mého názoru vražedná kombinace pro tranzistor. Ostatně kapacita paralelně k
VA> tranzistoru zase udělá špičku při sepnutí - taky jsem to někde viděl.
VA> Co je tedy správně? Prostě nechápu, rád bych někde viděl na osciloskopu co
VA> se tam děje - je to duchařina a černá magie :-))

Cívka v kolektoru je jen tlumivka s mizerným Q, aby na ní nedocházelo
k parazitním zákmitům, slouží jen k přivedení napájecího napětí.
V podstatě se vůbec neuplatní, veškeré impedanční poměry jsou dané
následujícím laděným obvodem.

Tomáš