Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHC uzbezi)

Čtvrtek Leden 24 09:16:10 CET 2008

Stejně je mi záhadou jak tyhle zesilovače mohou fungovat že to tranzistory
přežijou. Předpokládám že tranzistor je buzený tak, že už není v lineárním
režimu, ale spíná. Co znám ze spínaných zdrojů, vždycky je tam nějaká dioda,
která napěťovou špičku při rozepnutí omezí - tady ne.  V kolektoru je
indukčnost a na ní navázaný rezonanční obvod který to optimálně zatíží - ale
jen na pracovním kmitočtu. Kam se podějě špička při rozepnutí?
a) tranzistor je tak pomalý že ji nevytvoří a umoří to na svých ztrátách -
pak by bylo nebezpečné dát tam rychlejší tranzistor.
b) tranzistor je odolný proti druhému průrazu tak že se tam při překročení
max. napětí proud objeví, ale funguje to zako zenerka a zase to požere sám
c) v kolektoru je paralelní rezonanční obvod, který tu špičku nevytvoří -
ale vždycky jsem tam viděl tlumivku a na ní navázaný sériový obvod - dle
mého názoru vražedná kombinace pro tranzistor. Ostatně kapacita paralelně k
tranzistoru zase udělá špičku při sepnutí - taky jsem to někde viděl.
Co je tedy správně? Prostě nechápu, rád bych někde viděl na osciloskopu co
se tam děje - je to duchařina a černá magie :-))
Anděl

----- Original Message -----
From: <Cihak@dkv.lbc.cd.cz>
To: <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Thursday, January 24, 2008 8:28 AM
Subject: RE: Radioamaterske koncaky (bolo Re: polovica VF systemu pre LHC
uzbezi)

Já si trochu zahraju na toho Jano :-).

Balu má bezpochyby  pravdu, že 100W nikdo nemá důvod řešit lampou. A taky už
to 25 let s lampou nikdo nedělá. Cca před těmi 25ti lety se objevily na
burzách výkonové ruské tranzistory, které stály cca 300kč a 100W kvalitního
signálu daly. Dnes se používají jak tyto ruské tranzistory tak moderní (a
mnohem dražší) tranzistory od Motoroly, MaCom a pod. Kupříkladu já doma
používám PA o výkonu něco přes 200W s 2x MRF150.

Problém začíná u vyšších výkonů. Jako příklad použiji můj PA pro EME o
výkonu 1,5kW. Použil jsem snadno dostupnou lampu GS35B za kterou jsem dal
cca 2500kč. Poud bych chtěl stejný výkon poskládat z tranzistorů, musel bych
použít cca 5 - 10 tranzistorů v celkové ceně cca 25000kč. Takový tranzistor
je velmi choulostivý. Sebemenší chybička a je pryč. Pokud máte smůlu vezme
to pak sebou lavinovitě i ostatní tranzistory. Taková lampa si toho ale
nechá líbit mnohem mnohem více. Takže ačkoliv by se mi tranzistorový PA moc
moc líbil, použití lampy v tomto případě vychází jako nejspolehlivější a
nejlevnější řešení. Profi výrobce takto uvažovat nemůže protože těžko může
nakupovat lampy po burzách.

Takže abych to shrnul. Můj názor je takový, že tranzistory je výhodné použít
v amatérských konstrukcích po magickou hranici cca 300W. Pro vyšší výkony už
vychází lépe lampa. To je můj soukromý názor. Samozřejmě s ním nemusí nikdo
souhlasit. To mluvím o VHF pásmech. Na KV lze použít i běžné "plasťáky" z
dogerie - tam je situace jiná.

Ješte pro zajímavost přidávám linky na amatérské tranzistoromé PA velkých
výkonů.
http://www.vhfdx.ru/component/option,com_zoom/Itemid,99/catid,499/
http://www.i0jxx.it/
http://ham-radio.dk/HamRadio/500WFETAMP/FetAmp.html