PWM modulátor?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Čtvrtek Leden 17 03:02:20 CET 2008

Dobrý den,

snažím se navrhnout "krystalku" pro radiomatérský provoz PSK31 na krátkých vlnách. PSK31 je jednoduchý binární PSK protokol o rychlosti 31.25Bd. Přijímá se to SSB či přímosměšujícím přijímačem. Vysílá se to většinou SSB vysílačem. Zvukovou kartou v počítači se vygeneruje PSK31 signál modulovaný na audio nosnou a ta se posune SSB vysílačem nahoru.

SSB vysílač je nejen pro bastlíře obvodově složitý, ale pro radioamatéry baťůžkáře také dost velký, těžký, hřející se a žeroucí baterky. Alternativní řešení je fázová modulace nosné a amplitudová modulace koncového stupně. Obracení fáze o 180 stupňů se snadno vyřeší jedním XOR hradlem. Při okamžitém obrácení fáze ovšem vzniknou ošklivé kliksy. Těch se dá zbavit tvarováním nosné funkcí raised cosinus, tedy 1.0 - cos(t), která klesne k nule v okamžiku změny fáze. Pokud se amplitudově moduluje napájení koncového stupně, ten potom může běžet ve třídě C.

Víc o PSK31 včetně průběhů a kódování třeba tady: http://www.psk31.com/G3PLXarticle.pdf

Radioamatéři baťůžkáři většinou používají RF výkon okolo 5W, což znamená při 80% účinnosti koncového stupně ve třídě C a napájení 12V něco přez 0.5A. Moje první a asi velmi naivní idea byla pomocí nějakého PICu sestavit řízený step-up měnič, který by přímo generoval raised-cosinus průběh pro napájení koncového stupně. Je to realistické? Byl bych schopen takovou PWM rozumně vyfiltrovat? Moje obava je, že PWM by byla příliš pomalá a tím pádem indukčnosti příliš velké. Nemáte prosím někdo nějaký příklad? Google mě nějak nepomáhá a zkušeností se spínanými zdroji příliš nemám.

Pak mě napadlo použít NF zesilovač ve tříďě D. Nevíte prosím o nějakém relativně běžně dosažitelném jednokanálovém zesilovači ve třídě D, který by dal tak 10W při 12V výstupního rozkmitu a který by uměl přenášet i těch 31Hz?

Díky, Vojta Bubník